ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ
اگر بخواهیم ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم، از همین الان تا فردا صبح بحث خواهیم داشت. بیشتر از ۲۰۰ ابزار برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که البته تعداد زیادی از آن ها در ایران تحریم است و قابل استفاده نیست. در این مقاله خبری از ابزارهای تحریم شده و به درد نخور نیست. در ادامه کاربرد بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را توضیح می دهیم اما قبل از آن پیشنهاد می کنیم سری به مقاله 8 تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ بزنید.
۱- Google Analytics
گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین سرویس های رایگان گوگل است که می تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد. مانند:
آمار جامعی از بازدید کنندگان سایت، صفحه هایی که بیشترین بازدید را داشته اند، تعداد کلیک هایی که بر روی هر لینک شده است
بازدید کننده های شما از کدام کشورها هستند، ورودی های سایت، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، مدت زمان آن ها، مسیر خروجی کاربران، پربازدیدترین صفحات سایت و …
این موارد تنها بخشی از اطلاعاتی هستند که این ابزار به ما می دهد.
به طور کلی سرویس آنالیتیکس یک ابزار تحلیلی قوی برای مانیتور کردن تمام فعالیت های سایت و روند آن است.
۲- Google Search Console
گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار کاربردی است که استفاده از آن برای صاحبان سایت ها ضروری است. به جرعت می توان گفت آنالیز سئو سایت بدون استفاده از این ابزار ناممکن است. این ابزار رایگان است و با یک ثبت نام ساده قابل نصب است. با استفاده از این سرویس می توانید مشکلات سایت خود را پیدا کنید، ارورهای موبایل را چک کنید و میزان موبایل فرندلی بودن سایت را ارزیابی کنید، عباراتی که کاربران زیادی را به سایت شما جذب نموده بیابید. به طور کلی آمار و اطلاعات بسیاری که دانستن آن برای صاحب سایت لازم است را در اختیار داشته باشید.
پیشنهاد مطالعه : ۱۰ روش موثر دیجیتال مارکتینگ
۳ – ابزار ترلو
ابزار ترلو که با نام مدیریت پروژه شناخته می شود اما در سطح وب فارسی از آن استفاده های بیشتری هم می شود. دقیقا در دوران کرونا بود که شرکت ها تمامی وظایف نیروها خود را به ابزار ترلو منتقل کردند.
در این ابزار می توانید وظایفتان را ببینید، به یکدیگر پیام بدهید، بعد از پایان کاربه گروه اطلاع بدهند. علاوه بر این بعضی شرکت های دیگر از ترلو برای مدیریت محتوای سایت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
ترلو نسخه رایگان، نیازهای یک شرکت کوچک را جواب می دهد.
۴ – ابزار تسکولو
تسکولو همان نسخه ایرانی ابزار ترلو است. این ابزار به شما این امکان را می دهد، چندین نفر را به صفحه خودتان دعوت کنید، وظایف را با آن ها به اشتراک بگذارید، به همه اعضای گروه پیام جمعی ارسال کنید و …
این ابزار رایگان است اما در صورت نیاز می توانید با هزینه کم، نسخه غیر رایگانش را هم با امکانات بیشتر بخرید.
۵ – sender
پس از آن که ابزار میلرلایت برای ایرانیان از کار افتاد، سندر توجه همگان را جلب کرد.
این ابزار مناسب ایمیل مارکتینگ است و کمک می کند ایمیل هایتان را مدیریت کنید. حتی می توانید برای ساخت اتوماسیون ایمیلی، تبلیغات ایمیلی و… از آن استفاده کنید. سندر برای افرادی که لیست ایمیل آن ها به عدد چندین هزار نفر نرسیده، نیازی نیست نسخه پولی آن را پرداخت کنید. درحال حاضر این ابزار بهترین کارکرد را برای ایمیل مارکتینگ دارد.
۶ – AHREF
اگر اهل مطالعه در مورد سئو در سطح وب انگلیسی باشید، سایت ahref کاملا مناسب شماست. از آن می توانید برای تحلیل رقبا از لحاظ محتوایی و سئو سایت استفاده کنید.
دامنه سایت رقیب را در قسمت site-explorer این سایت وارد کنید و اطلاعات مهمی را در مورد آن به شما می دهد. مثلا می گوید چه تعداد بک لینک برای سایت او ساخته شده یا چه تعداد از بک لینک ها فالو و نوفالو هستند؟
پیشنهاد مطالعه : بازاریابی برونگرا و درون گرا
۷ – الکسا تولبار
الکسا ابزاری است که نسبت به ترافیک کاربران در سایت های مختلف، به آنها رتبه ای از ۱ تا چند میلیون می دهد. الکسا سایت هر چه کمتر باشد، اعتبار سایت بیشتر است.
اما برخی افراد با تقلب کردن، رتبه الکسا خودشان را پایین می آورند. به همین خاطر، الکسا ابزار معتبری نیست ولی فهماندن آن به کارفرما، موهایمان را سفید می کند.
به هرحال به کمک الکسا، آمار و اطلاعات هر وب سایتی که به آن مراجعه می کنید را در کمترین زمان ببینید.
۸ – افزونه رنک مث
این افزونه کمکی سئو است که به تازگی با یوآست وارد رقابت شده است و امکانات بیشتری نسبت به آن دارد که با سرعت زیادی در حال رشد است.
مزیت آن نسبت به یوآست این است که نسخه رایگان آن قابلیت های بسیار زیادی دارد.
۹ – ابزار نوین هاب
از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نوین هاب است که به شما در مدیریت شبکه های اجتماعی کمک می کند. مثلا میتوانید برای انتشار پست و استوری زمان بندی داشته باشید. به نوعی می توان گفت نوین هاب یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ، مخصوصا برای شرکت هایی است که قصد فعالیت در دنیای سوشیال مدیا را دارند.
۱۰ – Screaming Frog SEO Spider
این نرم افزار روی رایانه نصب می شود و سئو داخلی سایت را آنالیز می کنید. اطلاعاتی مثل : تعداد صفحات سایت، تعداد تگ های سرتیتر (H) استفاده شده در هر صفحه، ریدایرکت ها، تگ های کنونیکال و…
استفاده از آن تا زمانی که صفحات کمتر از ۵۰۰ عدد باشند، رایگان است.
پیشنهاد مطالعه : شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
سوالات متداول
چه نوع دیجیتال مارکتینگی برای کسب و کار شما مناسب است؟
پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق همه جنبه های کسب و کارتان است. نوع خدماتی که ارائه می دهید، محصولات مورد نظر و دسته بندی هایش، جامعه هدفی که علاقه مند به کار شما هستند و پلت فورمی که تبلیغات در آن قابل انجام است و بازده خوبی دارد همگی از جمله عواملی هستند که تعیین کننده بهترین روش دیجیتال مارکتینگ برای شما است.
هزینه های کدام روش دیجیتال مارکتینگ منطقی تر است؟
آگاهی از برند شما و نوع خدماتی که ارائه می دهید، میزان هزینه را تعیین می کند. البته در هر مرحله از کار هزینه ها متغیر است و می توانید آن را کم و زیاد کنید. اما برای اقتصادی تر شدن این سرمایه گذاری می توانید از پکیج های شرکت های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. در این پکیج ها هزینه های کوچ و تبلیغات به همراه خدمات دیگری که مورد نیازتان است مثلا خدمات طراحی و سئو سایت را برایتان به صورت یکجا آماده کرده اند و در این صورت ممکن است هزینه ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
آیا بستن قرارداد با شرکت های دیجیتال مارکتینگ الزامی است؟
همکاری با شرکت های دیجیتال مارکتینگ که در این زمینه حرفه ای هستند می تواند روند پیشرفت شما را بی نهایت سرعت ببخشد. طراحی بیزینس پلن و برنامه ریزی دقیق برای آن نیاز به تجربه دارد که در ادامه هم به تبلیغات نیاز پیدا می کنید. زیرا به جایی می رسید که دیگر تمامی ترفندهایی که به دیده شدن شما کمک می کند را انجام داده اید و نوبت آن است به سراغ سایت های معتبر برای معرفی خود بروید. همکاری با این شرکت ها برای تبلیغ و معرفی برند بهترین نتیجه و بیشترین بازدهی را خواهد داشت.
سخن پایانی …
امکان ندارد دنیای بازاریابی را بشناسید اما از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیزی ندانید. این روش امروزه یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی است. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و یادگیری تمام مفاهیم و تکنیکهای آن یک شبه ممکن نیست. با این حال در این مقاله تلاش کردیم تا با مفهوم کلی آن آشنا شوید و بدانید چه استفاده هایی می توانید از آن بکنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن به عنوان راهنما برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید. درصورتی که برای تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ نیاز به مشاوره و یک همراه همیشگی داشتید، می توانید با ما درارتباط باشید.
انواع کوچینگ را میشناسید ؟ به مقاله انواع کوچینگ سر بزنید.
دیدگاهتان را بنویسید