تا حالا دربارهی اثر گذارترین استراژی بازار مارکتینگ چیزی شنیدید؟
اگر به سراغ کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امروزی بروید، آنها اینفلوئنسر مارکتینگ را بهعنوان یکی از اثر گذارترین استراژی بازار به شما معرفی میکنند. به نظر من هم کاملا حق با آنهاست.
این روزها کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکههای اجتماعی مختلف، به بخشی مهم و جداییناپذیر از بازاریابی تبدیل شدهاند و کمتر برند مهمی در دنیا وجود دارد که از این شیوه استفاده نکند؛ در واقع، شبکههای اجتماعی به بستری برای جنگ برندها در به خدمت گرفتن اینفلوئنسرها تبدیل شدهاند.
استفاده از اینفلوئنسر ها یک رویکرد بازاریابی قدرتمند محسوب میشود و به شما امکان میدهد تا به روشی منحصربهفرد به مخاطبان هدف خود برسید. اگر هنوز شک دارید، به اعداد و آمارها نگاه کنید. اعداد دروغ نمیگویند؛ بهطور متوسط، به ازای هر ۱ دلاری که کسبوکارها برای بازاریابی اینفلوئنسری خرج میکنند، با ۱۸ دلار بازگشت سرمایه مواجه میشوند؛ به همین دلیل تلاش کردهام تا در این مقاله، به تمام سؤالات اساسی دربارهی مارکتینگ پاسخ بدهم.
طریقه هک اینستاگرام و روش های جلوگیری از آن
اینفلوئنسر مارکتینگ؛ تبلیغاتی با دوزِ بالایِ اثرگذاری
اینفلوئنسر مارکتینگ ( اثر گذارترین استراژی بازار )شکلی از بازاریابی رسانههای اجتماعی است که در آن از اینفلوئنسرها، افراد و سازمانهایی که در اجتماع یا حوزهی خاصی تاثیرگذار هستند، برای تبلیغات برندها کمک گرفته میشود؛ به این صورت است که یک برند، اینفلوئنسرهایی که نزد مخاطبانش دارای اعتبار هستند و همچنین مخاطبان ثابت در شبکههای اجتماعی را به استخدام خود درمیآورد تا در برابر پرداخت مبلغی مشخص، در پستهای شبکههای اجتماعی به اشکال گوناگون آن برند را تبلیغ کنند.
بعد از پرداختن به معنی اینفلوئنسر مارکتینگ، بیایید با هم برویم سروقتِ خود اینفلوئنسرها.
او کیست که پیغام من به کلِ شهر بَرَد؟
اینفلوئنسر اغلب به افرادی اطلاق میشود که با آپلود محتواهای متمایز در شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییتر یا دیگر کانالهای آنلاین، امکان و قدرت تاثیرگذاری بر عادات خرید یا اقدامات قابل سنجش مخاطبان را دارند.
به کل شهر که نه، به چند نفر بَرَد!
اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوورهایشان تقسیمبندی میشوند. به اینفلوئنسرهایی که بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ فالوور دارند میکرو اینفلوئنسر و در صورتی که کمتر از ۱۰۰۰۰ فالوور داشته باشند، نانو اینفلوئنسر میگویند. در گذشتههای نه چندان دور، اینفلوئنسرهای مشهور- ماکرو اینفلوئنسرها با فالوورهای بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر- بر شبکههای اجتماعی تسلط داشتند؛ اما اخیراً و با ظهور رویکردهای جدید نسبت به مارکتینگ، میکرو اینفلوئنسرها در مرکز توجه قرار گرفتهاند.
بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها
از آنجا که فالوورهایی هستند که برای نظرات و سلیقهی اینفلوئنسر ارزش قائلاند و از تماشای سبک زندگی او لذت می برند؛ اینفلوئنسرها میتوانند بر آنچه که دنبالکنندگانشان میخرند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بگذارند؛ به همین دلیل این شیوه بازاریابی را اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند.
فرازهایی از اینفلوئنسر مارکتینگ
اولین و اصلیترین مزیت این روش، افزایش فروش است؛ اما مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ تنها به این موضوع محدود نمیشود. در ادامه، به مزایایی که اینفلوئنسرها میتوانند برای برندها داشته باشد و اثر گذارترین استراژی بازار اشاره میکنیم:
۱٫ افزایش فروش: همان طور که گفتیم، افزایش فروش مزیت نهایی اینفلوئنسر مارکتینگ بهشمار میرود و بازگشت سرمایهی این روش به ازای هر ۱ دلار بهطور معمول حدود ۱۸ دلار است؛ با این حال این مقدار برای بسیاری از برندها، خیلی بیشتر از ۱۸ دلار است.
۲٫ حسن شهرت و افزایش اعتبار: حسن شهرت و اعتبار لازمهی ادامهی بقای هر برند است. مردم اغلب دوست دارند با جامعه و سلیقههای عمومی آن همراه شوند تا بیشتر مورد پذیرش قرار بگیرند. این موضوع در شبکههای اجتماعی و بازاریابی اینفلوئنسری هم صادق است.
۳٫ ارتباط مستقیم با مخاطبان بالقوه: برای اینکه بتوانید محصولاتتان را در اینستاگرام بفروشید، لازم است پیامتان را به گوش مخاطب هدفتان برسانید. این واقعیت هرچند ساده به نظر میرسد، بهدست آوردنش چندان ساده نیست؛ اما اینفلوئنسر مارکتینگ عملاً این مشکل را از میان برداشته و به برندها امکان داده تا پیام خود را دقیقاً به گوش مشتریهای هدفشان برسانند.
راهکارها افزایش فالور برای فروش بیشتر
فرودهای اینفلوئنسر مارکتینگ
حالا که از مزیتها را گفتیم برای آنکه صداقت و عدالت را رعایت کرده باشیم بیایید نگاهی هم به معایب اینفلوئنسر مارکتینگ بیندازیم:
۱٫ اشتباه در انتخاب اینفلوئنسرها، ضرریست که به فایدهاش میچربد:
همان طور که میدانید برای کسب اعتبار و حسن شهرت زمان و انرژی زیادی را باید صرف کرد؛ پس، باید مواظب باشید تا با انتخاب یک اینفلوئنسر نامناسب، همه چیز را به باد ندهید! بر اساس یک نظرسنجی، ۶۱ درصد از بازاریابان اعلام کردهاند که برای تشخیص اینفلوئنسرهای مناسب برای کمپینهایشان، کار سختی را در پیش رو دارند؛ برای مثال، یکی از دشواریهای انتخاب اینفلوئنسرها، اطمینان از فیک نبودن فالوورهای آنهاست.
یکی از راههای جلوگیری از انتخاب غلط اینفلوئنسرها، استقاده از وبسایت Fourstarzz Media است. این پلتفرم دارای پایگاه دادهای با اطلاعات بیش از ۷۵۰هزار اینفلوئنسر است و با کمک آن شما میتوانید اینفلوئنسرهای متناسب با برند و کسبوکارتان را سادهتر پیدا کنید. در این پلتفرم میتوانید اینفلوئنسرها را طبق موقعیت مکانی، تعداد فالوورها، سبک، حوزهی فعالیت و… جستوجو و بر اساس هشتگها، دستهبندیها و نامهایشان پیدا کنید.
۲٫ اشتباهات اینفلوئنسر میتواند برای برند گران تمام شود:
اینفلوئنسر مارکتینگ اثر گذارترین استراژی بازار و نسبتاً جدید است و امکان بروز اشتباه در آن وجود دارد. هنوز هیچ دستورالعمل و راهنمایی برای اجرای یک تبلیغ اینفلوئنسری موفق وجود ندارد و در بیشتر مواقع، برندها از موفقیتها و شکستهایشان میآموزند. در ادامه به برخی از اشتباهات رایج که اینفلوئنسرها با ارتکاب آنها میتوانند روی برند و کسبوکارتان هم تاثیر بگذارند اشاره میکنم:
- فراموشی و نام نبردن از شما بهعنوان حامی مالی یک پست؛
- ارسال محتوایی ناهمخوان با مخاطبان هدف اینفلوئنسر (برای همین لازم است سراغ اینفلوئنسرهای بروید که با کسبوکار شما همخوانی دارند. اگر یک برند در حوزهی ابزار صنعتی هستید انتظار نداشته باشید که با تبلیغ در پیج یک بازیگر، فالوورهایش از شما اره برقی بخرند! مگر اینکه به سراغ بازیگر فیلمهای اره یا پوزه چرمی رفته باشید!
- نادیده گرفتن دستورالعملها و الگوریتمهای اینستاگرام؛
- افزایش فالوورها و نرخ تعامل با استفاده از رباتها
۳٫ نظارت و محاسبهی میزان موفقیت کمپین دشوار است:
نظارت و محاسبهی نتایجی که از این طریق بهدست میآید به اندازهی یافتن اینفلوئنسرهای مناسب اهمیت دارد. تجزیهوتحلیل نتایج مشخص کنندهی امکان ادامه همکاری یا قطع همکاری با اینفلوئنسر است؛ اما در واقع برای اندازهگیری نتایج- مانند تعداد افرادی که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ جذب پیج شما شدهاند- ابزارهای چندانی وجود ندارد.
۴٫ ریسک بالا:
اگر یک اینفلوئنسر بر خلاف ادعایش در ایجاد محتوا و ارتباط با مخاطب نتواند چندان موفق عمل کند، صدای شما هم به گوش کسی نخواهد رسید و این بهمعنای هدر رفتن تمام زمان و پولی است که صرف سرمایهگذاری روی آن شخص کردهاید.
پلهپله تا رسیدن به استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ مطلوب
حالا و پس از دانستن همه چیز دربارهی اینفلوئنسر مارکتینگ و مزایای آن، زمان آن است که مراحل طراحی اثر گذارترین استراژی بازار را بهصورت گامبهگام برسی کنیم:
انتخاب یک بستر مناسب
قبل از رفتن بهدنبال اینفلوئنسرها، باید شبکهی اجتماعی متناسب با برند خود را انتخاب کنید. ممکن است که هر شبکهی اجتماعی برای برند شما مناسب نباشد یا اینکه متوجه شوید که میتوانید در تمام پلتفرمهای اصلی، اکانت داشته باشید. برای انتخاب بهتر باید درک صحیحی از کاربردها و امکانات شبکههای اجتماعی مختلف داشته باشید؛ بهطور مثال:
- اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن محتوای عکس یا ویدئوهای کوتاه بهترین انتخاب است.
- بدیهی است که برای محتوای ویدئویی با هر مدت زمانی یوتوب بهترین گزینه محسوب میشود.
- فیسبوک امکان انتشار محتواهای متنوع مانند متن، عکس و ویدئو را فراهم می کند.
- TikTok ستارهی نوظهور شبکههای اجتماعی به دلیل خلاقیتش در پرداخت محتوا در میان جوانان و نوجوانان بسیار محبوب است.
به جز اینها شبکههای اجتماعی دیگری نیز وجود دارند؛ اما بهطور معمول، بیشترین و موثرترین نوع اینفلوئنسر مارکتینگ در این پلتفرمها اتفاق میافتد. قبل از رفتن به سراغ اینفلوئنسرها، باید پلتفرمهای متناسب با برندتان را پیدا کنید، پس این مرحله را نادیده نگیرید.
چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟
ایجاد دستورالعملها و چارچوبهای خاص برند
در حالی که اینفلوئنسرها باید بتوانند آزادانه از خلاقیتشان برای تبلیغ برند شما استفاده کنند، میتوانید با تعیین برخی دستورالعملها و چارچوبهای عمومی برای آنها، یک خط مشی کلی ترسیم کنید. این دستورالعملها، نوع محتواهایی که برندتان از آن طریق معرفی میشود را تعیین میکنند و شما با این کار عملاً یک راهنمای سبک برای برندتان با توجه به اثر گذارترین استراژی بازار تهیه کردهاید.
اکتشافِ اینفلوئنسرها!
پس از استقرار در پلتفرمها و ایجاد دستورالعملهای برند، زمان آن رسیده که بهدنبال اینفلوئنسرها باشید. یکی از اولین مسائلی که در انتخاب اینفلوئنسر مطرح است، جامعهای است که قصد دارید برندتان را به آنها معرفی کنید؛ پیرمردهای بازنشسته بهطور معمول مخاطبان مناسبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ در زمینهی لوازم آرایش محسوب نمیشوند! البته بهطور معمول! مخاطبان یک اینفلوئنسر علاوه بر طبقهی سنی و اجتماعی، از نظر تعداد هم اهمیت دارند. شاید در ابتدا اینگونه به نظر برسد که هرچه مخاطب بیشتری محتوای شما را ببیند بهتر است. این موضوع در بسیاری مواقع صادق است؛ اما بعضی وقتها یک میکرو اینفلوئنسر میتواند با تاثیر قویتر بر یک جمعیت کوچک، برای شما به نسبت استوری در پیج کریستین رونالدو، مشتریان پر و پا قرصتری پیدا کند. همه چیز به کسبوکار شما و نیازها و الزامات منحصربهفرد آن بازمیگردد.
خفر کانال بین شما و اینفلوئنسر
این یک مرحلهی نسبتا راحت است. در اغلب مواقع، میتوانید از طریق دایرکت و با یک “سلام. خوبی؟!” با اینفلوئنسرها در تماس باشید! البته بهتر است که سؤالات را در همین حدود نگه دارید و از این فراتر نروید! ما از ارتباط با اینفلوئنسرها تنها قصد گسترس کسبوکارمان را داریم!
بهتر است قبل از اینکه به اینفلوئنسرها پیام دهید، به بیوی آنها نگاهی بیندازید. آنها ممکن است یک ایمیل یا حتی اکانت خاص جهت تبلیغات و… داشته باشند.
برای به حداکثر رساندن بهرهوری، میتوانید یک پیام الگو بسازید و از آن برای همه استفاده کنید؛ اما قبل از زدن دکمهی ارسال، بد نیست که به اینفلوئنسر نگاهی بیندازید و پیامتان را شخصیسازی کنید!
مهم مهم! این یک نکتهی مهم است!
اکنون که تعدادی اینفلوئنسر را برای همکاری پیدا کردهاید، زمان آن رسیده است تا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خودتان را راهاندازی کنید. در ادامه چند ایده و نکته برای همکاری با اینفلوئنسرها و کمپینهای تبلیغاتی را با شما به اشتراک میگذاریم:
۱٫ Giveaway یا هدایای رایگان:
اگر برند و کسبوکار شما اخیراً محصول جدیدی به بازار ارائه کرده است، یک نمونهی رایگان از محصول را در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید؛ این روشی بسیار موثر برای معرفی و در معرض دید قرار گرفتن یک محصول است. البته دقت داشته باشید که با اینفلوئنسرهایی کار کنید که از قواعد و الگوریتمهای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام کاملاً مطلع باشند.
۲٫ رفتن به پشت صحنه:
از اینفلوئنسر همکارتان بخواهید تا تصاویری از پشت صحنه و عملکرد کسبوکارتان را به اشتراک بگذارد؛ بهعنوان مثال، در سالهای اخیر ویدئوهای فود اینفلوئنسرها از پشت صحنه و مراحل طبخ و تهیهی غذا در رستورانهای مختلف، با بازدید و واکنشهای فراوانی در اینستاگرام روبهرو شده است. حتماً شما هم این اینفلوئنسرها را در حال تلاش برای بلعیدن چند تکه پیتزا و مرغ سوخاری بهطور همزمان دیدهاید!
۳٫ در رقابتها و مقایسهها دیده شوید:
اینفلوئنسرها همچنین در پستهایی چند محصول مشابه یا خدمات برندهای رقیب را با محصول یا خدمات شما مقایسه میکنند. از آنها بخواهید تا محصولات شما را هم در رقابتها شرکت دهند.
۴٫ میزبانی برنامهها و رویدادهای اینستاگرامی:
یکی از اثر گذارترین استراژی بازار ، دعوت از سلبرتیها و افراد تاثیرگذار در لایوها و برنامههایی اینستاگرام است. از اینفلوئنسرها بخواهید در مقابل دوربین شما قرار بگیرند و در قالب برند شما با مخاطبان به گفتگو بنشینند و در کنار صحبت از موضوعات مختلف، نظراتشان را دربارهی شما با دیگران به اشتراک بگذارد. همچنین میتوانید به افراد اجازه دهید تا سؤال بپرسند یا از طریق کامنتها با اینفلوئنسرها وارد تعامل شوند.
تخمین سایز موفقیت کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگتان
ابزارها و برنامههای زیادی وجود دارند که امکان بررسی موفقیت و کارایی کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ را فراهم میکنند. در ادامه به معرفی بهترینهای آنها میپردازیم:
- Sprout Social: این اپلیکیشن بهعنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای بررسی کمپینهای تبلیغاتی اینستاگرام، به شما این امکان را میدهد تا از طریق ردیابی هشتگها به کمپینتان نظارت کنید.
- Hootsuite: این پلتفرم محبوب، به شما امکان میدهد تا میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتیتان را تحلیل کنید و از آنچه مردم دربارهی برند شما میگویند، مطلع شوید. در اینجا حرف مردم مهم است! این برنامه همچنین امکانات دیگری مانند دسترسی همزمان به اکانتهای برند شما در شبکههای اجتماعی مختلف را برایتان ممکن میکند.
- :Traackr اگر میخواهید از ابزاری استفاده کنید که بهطور خاص برای اینفلوئنسر مارکتینگ طراحی شده باشد، Traackr همان چیزی است که دنبالش هستید. این اپلیکیشن بهصورت خودکار کمپینها را تحلیل و گزارشات نهایی را به شما ارائه میکند و به شما امکان میدهد تا زمان بیشتری را برای ایجاد روابط تأثیرگذار با مخاطبان و بهبود محتوای تولیدی اختصاص دهید.
تفاوت اینفلوئنسر و کانتنت مارکتینگ
قبل از هر چیز، باید اعتراف کرد که هر دو شیوهی بازاریابی میتوانند به طرز شگفتانگیزی موثر باشند و هر استراتژی بازاریابی اصولی، باید از هر دو روش بهصورتی متعادل بهره ببرد. این نیاز به این دلیل است که این دو نوع بازاریابی در زمینههای گوناگون و از طریق بسیار متفاوتی به برند شما کمک میکنند. اینفلوئنسر مارکتینگ آگاهی عمومی نسبت به برند را افزایش میدهد و به کسب اعتبار بیشتر کمک میکند. این در حالی است که کانتنت مارکتینگ باعث تولید محتوای قدرتمندتر و در نتیجه افزایش میزان ارزش افزودهی برند میشود.
برخی از برندها محتوای تولید شده توسط اینفلوئنسرها را به محتواهای تولید شده توسط خودشان ترجیح میدهند. البته، این بهمعنای کنار گذاشتن کانتنت مارکتینگ از استراتژیهای بازاریابی خود نیست. این فقط به آن معنی است که برندها هزینههای بیشتری را صرف اینفلوئنسرها میکنند. آمارها نشان میدهد که ۹۳ درصد برندها از اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی کلی خود استفاده میکنند. در نهایت باید گفت که همافزایی زیادی بین این دو بخش وجود دارد و با فراگیرتر شدن استفاده از اینفلوئنسرها، کانتنت مارکتینگ هم قویتر میشود. به عبارتی در کنار پرداختهای آنچنانی به اینفلوئنسرها، ممکن است چیزی هم گیر کارشناسان تولید محتوایی که شبانهروز در حال زحمت کشیدن هستند، بیایید!
سخن آخر
اگرچه امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار محبوب است؛ اما هنوز هم یک روش بسیار جدید بازاریابی به شمار میرود. این روش در چند سال گذشته رشد بسیاری کرده و همچنان در حال پیشرفت است؛ برندها در حال آزمایش روشهای جدیدی برای کار با اینفلوئنسرها هستند و این شیوه بهطور مرتب در حال تجزیهوتحلیل و اصلاح است.
برای بهدست آوردن درک صحیحی از آینده اینفلوئنسر مارکتینگ، بیایید نگاهی به این آمار بیاندازیم: به گفته Think With Google، از هر ده کاربر یوتیوب، شش نفر دربارهی خریدها از اینفلوئنسرهای موردعلاقهشان مشاوره میگیرند و از هر ده کاربر یوتیوب، چهار کاربر اعلام کردهاند که اینفلوئنسرها، بیشتر از دوستانشان آنها را درک میکنند! عجب دنیایی شده!
در پایان توصیه میکنیم که اگر آب دستتان است هم آنرا زمین بگذارید و اینفلوئنسر شوید! حالا نوبت شماست تا برای ما بنویسید که شما دربارهی بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و اثر گذارترین استراژی بازار چه نظرات و تجربههایی دارید؟ و اگر یک اینفلوئنسر هستید هم که هیچی! خوشبحالتان!
سؤالات متداول
۱-هزینهی تبلیغات اینفلوئنسری چگونه تعیین میشود؟
هرچند در نگاه اول هزینهی اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام سلیقهای و بدون پیروی از روند خاصی به نظر میرسد، پس از تعیین تعرفه توسط اینستاگرامرها، قیمتها توسط فاکتورهای خیلی مهمی تعریف میشوند؛ بهطور مثال:
- تعداد فالوورهای اینفلوئنسر؛
- نرخ تعامل اینفلوئنسر؛
- حوزهی فعالیت اینفلوئنسر؛
- کیفیت تولید محتوا؛
- انحصاری بودن حوزه فعالیت اینفلوئنسر؛
- خلاقیت در تولید محتوای اینستاگرام و تمایز محتوای اینفلوئنسر با سایر افراد؛
- نوع تبلیغ (تولیدشده توسط اینفلوئنسر یا تولیدشده توسط تبلیغدهنده)؛
- نحوهی انتشار (پست، استوری و…)؛
- تعداد تبلیغات اینفلوئنسر در یک بازهی زمانی مشخص (مثلاً یک تبلیغ در روز)
- زمان و روند (برای مثال انجام تبلیغات در آستانهی شروع سال جدید، شب یلدا، روز مادر و موارد مشابه)؛
- نوع کسبوکار و محصول شما؛
- و… .
۲- هزینهی تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام بهطور متوسط چقدر است؟
واقعیت این است که بهدست آوردن میانگین هزینههای اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام اگر نگوییم غیرممکن، اما بسیار دشوار است؛ لیست قیمتها هر چند وقت یکبار بهروز و در نهایت هم قیمتها حدودی اعلام میشوند و برای تعیین قیمت دقیق، باید به پیج اینفلوئنسرها مراجعه کنید! اما در کل و با توجه به جستوجوها هزینهی استوریهای تبلیغاتی از یک تا ده میلیون تومان و برای پست هم از ده میلیون تومان به بالا محاسبه میشود.
۳- مشهورترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام چه کسانی هستند؟
اینفلوئنسرهای آموزش آشپزی:
نواب ابراهیمی ۲.۷ میلیون فالوور؛
شف حسینی ۳۲۸ هزار فالوور؛
کاپیتان عابد ۲۵۱ هزار فالوور؛
اشرف سلطانی ۱.۵ میلیون فالوور؛
مسترتابه ۹۹۵ هزار فالوور؛
آذر ماهی صفت ۵۱۵ هزار فالوور؛
شف طیبه ۳۵۴ هزار فالوور.
.
اینفلوئنسرهای تیستر و معرفی رستوران:
امیر جابری ۱.۹ میلیون فالوور؛
میلاد تیستر ۱.۵ میلیون فالوور؛
فود اسپای ۱.۹ میلیون فالوور؛
مهدیس فود ۸۶۰ هزار فالوور؛
مزهگردی ۹۱۹ هزار فالوور؛
نوید سپیدنام ۵۶۶ هزار فالوور؛
فودیسم ۵۱۳ هزار فالوور؛
مجید تیستر ۴۵۳ هزار فالوور.
.
اینفوئنسرهای طنز و سرگرمی:
سرنا امینی ۹ میلیون فالوور؛
محمد امین کریمپور ۵ میلیون فالوور؛
میلاد قاسمیخواه ۶.۵ میلیون فالوور؛
عرفان علیرضایی ۵ میلیون فالوور؛
محسن ایزی ۳.۷ میلیون فالوور؛
جواد خواجوی ۳.۸ میلیون فالوور؛
علی صبوری ۳.۳ میلیون فالوور؛
سهیل مستجابیان ۱.۱ میلیون فالوور؛
محمد معماریان ۲.۳ هزار فالوور.
.
آرایشی و زیبایی :
صدف بیوتی ۴ میلیون فالوور؛
الناز گلرخ ۴.۸ میلیون فالوور؛
نازنین فرا ۲.۵ میلیون فالوور؛
ملینا تاج ۲.۱ میلیون فالوور؛
شل بیوتی ۲.۲میلیون فالوور؛
دنیز بیوتی ۹۲۹ هزار فالوور؛
هاریکا رضایی ۱۴۹ هزار فالوور؛
کیف آرایش ۴۳۳ هزار فالوور؛
مهشید بیوتی ۶۸۱ هزار فالوور؛
سما بیوتی ۱۹.۹ هزار فالوور.
.
مد و فشن :
نهال سلطانی ۱.۴ میلیون فالوور؛
پارمیدا ممقانی ۱.۲ هزار فالوور؛
حمید فدایی ۶۱۰ هزار فالوور؛
رامینا ترابی ۶۶۶ هزار فالوور؛
ایتز تینا ۶۲۹ هزار فالوور؛
نعیمه قدیمی ۳۶۶ هزار فالوور؛
یلدا فشن ۲۱۶ هزار فالوور؛
سیمین قریشی ۹۹.۶ هزار فالوور.
.
توریسم و گردشگری :
آسوده ایمر ۶۱۳ هزار فالورر؛
ملیکا بکایی ۱۹۶ هزار فالوور؛
صحرا ۱۶۶ هزار فالوور؛
مهسا نعمت ۱۵۶ هزار فالوور؛
کرگدن نارنجی ۲۱۸ هزار فالوور؛
ماهنی صالح ۲.۱۹ هزار فالوور؛
سحر طوسی ۶۸.۲ هزار فالوور.
.
سبک زندگی ( لایف استایل ) :
نگین عابدزاده ۲ میلیون فالوور؛
شبنم شاهرخی ۱ هزار فالوور؛
آیدا پوریانسب ۶۸۳ هزار فالوور؛
پیکاسو ۶۰۱ هزار فالوور؛
نبات ۱ میلیون فالوور؛
مطی حیدری ۳۴۶ هزار فالوور؛
کاملیا رودنشین ۴۱۱ هزار فالوور؛
بهناز برگزیده ۴۲۹ هزار فالوور.
.
معماری و دکوراسیون داخلی :
والولند ۶۵.۸ هزار فالوور؛
آناهیتا آیدیاز ۳۰۳هزار فالوور؛
اینفلوئنسرهای ورزش و سلامت؛
آرات حسینی ۶ میلیون فالوور؛
دکتر مون ۱.۳ میلیون فالوور؛
دکتر کی ۹۳۵ هزار فالوور؛
مونا کاکاوند ۶۶۹ هزار فالوور؛
آتنا بیباک ۴۹۶ هزار فالوور؛
سمین یوگا ۲۳۰ هزار فالوور؛
فائز فیت ۲۸۵ هزار فالوور؛
.
اینفلوئنسرهای کودک؛
پانیذ اسماعیلی ۲.۶ میلیون؛
آناهیتا هاشمزاده ۲۱.۶ هزار فالوور؛
آگرین مامی ۲۲.۱ هزار فالوور؛
ماهور نظری ۲۲.۲ هزار فالوور؛
گندم گلیک ۷۲۴ هزار فالوور.
کارهای دستی و هنری :
موناز آیدیاز ۱.۵ هزار فالوور؛
خیاطی با هاله ۱۵۸ هزار فالوور.
.
اینفلوئنسرهای مسئولیت اجتماعی و خیریه:
شاهین صمدپور ۴.۵ میلیون فالوور؛
نرگس کلباسی ۹۱۶ هزار فالوور؛
فرانک تمنا ۱۰۱ هزار فالوور.
.
بازی و تکنولوژی :
موبونیوز ۱.۴ هزار فالوور؛
میا ۱میلیون فالوور؛
آریا کیوکسر ۱میلیون فالوور؛
تاکسیک گرل ۵۳۲ هزار فالوور.
دیدگاهتان را بنویسید