آموزش فروش در اینستاگرام
با این آموزش فروش در اینستاگرام کسبوکار خود را رونق دهید
فروشگاههای اینستاگرام شکاف بین رسانههای اجتماعی و تجارت الکترونیک را پر میکنند. در رابطه با فروش در اینستاگرام هر ماه بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر از پستهای معرفی محصولات در اینستاگرام دیدن میکنند تا دربارهی آنها بیشتر بدانند.
اگرچه اغلب ما اینستاگرام را بهعنوان پلتفرمی برای اشتراک تصویر و ویدئو میشناسیم، برخی افراد مشغول کسب درآمد از این پلتفرم هستند و آن را بهعنوان بستری برای تجارت الکترونیک میشناسند.
در سالهای اخیر و بهخصوص پس از حملهی بیرحمانهی کرونا به کاخ آرزوهای کسبوکارها، برای فرو نریختن دیوارها، مدیران اینستاگرام تصمیمات جدیدی گرفتند. آنها قصد داشتند در راستای از بین بردن رکود اقتصادی پیش آمده، کاری مثبت انجام دهند تا کسبوکارها، مخصوصا کسبوکارهای نوپا، از زمین خوردن نجات پیدا کنند و همین بود که «فروشگاه» را به اینستاگرام اضافه کردند تا افراد، ویترینی از محصولات و خدماتشان را در آنجا برای فروش در معرض دید عموم قرار دهند.
معرفی مفیدترین دورههای اینستاگرام
یک فروشگاه موفق اینستاگرام میتواند به طیف گستردهای از کسبوکارها کمک کند تا در فضای مجازی پررنگتر ظاهر شوند و سود بیشتری کسب کنند.
چه بهتازگی شروع به کار کرده باشید و چه در حال حاضر یک کسبوکار تثبیت شده دارید، مطمئناً ایدههای جدیدی پیدا خواهید کرد که به شما کمک میکنند تا در بازارهای نوین امروز، درآمد خود را افزایش دهید.
با توجه به اینکه در حال حاضر ماهانه حدود ۱ میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارد، راهاندازی یک فروشگاه در این پلتفرم میتواند ایدهی درآمدزایی باشد؛ البته برای انجام چنین کاری نیاز است که به فوت و فنها و ریزهکاریهای اینستاگرام، آگاهی کامل داشته باشید.
علاوه بر اینکه در ادامه با هم سری میزنیم به موضوعات کلی آموزش فروش در اینستاگرام، شما این امکان را هم خواهید داشت که از صفحهی دورههای ما در اینستاپاسیو، در پکیج آموزشی مدنظرتان ثبتنام کنید تا بهتر و بیشتر در این باره بیاموزید.
فروشگاه اینستاگرامی چیست؟
فروشگاه اینستاگرام مجموعهای از ویژگیهاست که به شما امکان میدهد با آپلود کاتالوگ، برچسبگذاری محصولات در پستها و فراهم کردن امکان انجام تراکنشها در اپلیکیشن، محصولات خود را بفروشید.
ابتداییترین موضوع برای آموزش فروش در اینستاگرام، این است که با ویژگیها و امکانات مختلف فروش در اینستاگرام آشنا باشید. در ادامه این ویژگیها را برایتان توضیح میدهیم:
فروشگاهها Shops
کاتالوگ محصولات خود را در ویترین فروشگاهها به اشتراک بگذارید تا امکان خریدشان برای مشتریها وجود داشته باشد.
برچسبهای خرید Shopping tags
برای آنکه کاربران بتوانند محصول مدنظر خود را پیدا کنند و بهمنظور اینکه امکان یافتن محصول شما را داشته باشند، لازم است که پستهای مربوط به محصولات را تگگذاری کنید. این تگها میتوانند نام محصول، کاربری و ویژگیهای آنها باشند؛ مثلا اگر قرار است یک موبایل سامسونگ را در اینستاگرام خود بفروشید، میتوانید از هشتگهایی مثل #خرید_موبایل و #موبایل_سامسونگ استفاده کنید.
فروشگاه اینستاگرام Instagram Shop
مکانی مرکزی که در آن خریداران میتوانند محصولات و فروشگاههای جدید را پیدا کنند.
مجموعهها Collections
فروشگاهها میتوانند محصولات خود را بر اساس موضوع در مجموعهها مرتب کنند؛ مثلا یک فروشگاه لوازم تحریر میتواند مجموعههایی مثل دفتر و دفترچه یادداشت، مداد و خودکار، پاککن و مدادترش، لوازم تحریر لوکس و… داشته باشد.
صفحه جزئیات محصول Product detail page
ویژگیها، مزایا و جزئیات دیگر مربوط به محصولات را میتوانید در این صفحه به اشتراک بگذارید تا دسترسی کاربران برای مقایسه و انتخاب کالاها آسانتر باشد.
تبلیغات با برچسبهای محصول Ads with product tags
تبلیغات با کمک برچسبهای محصول افراد را مستقیماً به صفحهی جزئیات محصول هدایت میکند. خریداران سپس میتوانند از وب سایت کسبوکار شما خرید کنند یا اگر از Checkout اینستاگرام برای فروشگاهتان استفاده میکنید، خریداران میتوانند خرید خود را مستقیماً در اینستاگرام انجام دهند.
.افزایش بازدید اینستاگرام یعنی میتوان در این روزها هم پولدار شد
تسویه حساب در اینستاگرام Checkout on Instagram
شما میتوانید این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کنید تا با کمک Facebook Payمستقیما خرید خود را در اینستاگرام انجام دهند؛ اما برای داشتن Facebook Pay و ایجاد امکان پرداخت مستقیم در فروشگاه اینستاگرامتان، باید شروط مدنظر اینستاگرام و فیسبوک را تامین کرده باشید.
خرید از سازندگان Shopping from creators
مشتریان میتوانند از طریق پستهای سازندگان یا اینفلوئنسرهایی که شریک برندها هستند خرید خود را انجام دهند. البته این کار فقط با داشتن Checkout اینستاگرام امکانپذیر است.
راهاندازی محصول Product launches
اگر قرار است محصولی را در آینده عرضه کنید، با کمک اطلاعرسانیهای گسترده دربارهی جزئیات عرضهی آن محصول، در اینستاگرام هیاهویی ایجاد کنید تا توجه مخاطبان پیش از ورود محصولتان به بازار، به آن جلب شود. این امکان هم فقط در صورتی قابل انجام است که Checkout اینستاگرام فعال باشد.
خرید زنده Live shopping
کسبوکارهایی که امکان تسویه حساب در خود اینستاگرام را دارند و Checkout اینستاگرامشان فعال است، میتوانند محصولات خود را در ویدئوهای زنده در معرض دید مشتریان قرار دهند و به این ترتیب در فروش محصول خود موفقتر باشند.
چرا به اینستاگرام اعتماد کنیم؟
واقعیت این است که گرچه فروش در اینستاگرام سودآور است، همه نباید از تمام روشهای فروش استفاده کنند. درست است که رسانههای اجتماعی روش منحصربهفردی برای فروش محصولات به شما ارائه میدهند؛ اما برخی از این روشها استفادههای بسیار خاصی دارند و استفاده از آنها برای تمام کسبوکارها ضرورت ندارد و حتی ممکن است مفید هم نباشد. با این حال در اغلب شرایط، داشتن فروشگاه و فروش محصولتان در اینستاگرام، این مزایا را برای شما دارد:
- امکان فروش آسان محصولات برای شما
فروش در اینستاگرام تقریباً بسیار ساده است. معمولاً برای راهاندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک باید یک وبسایت طراحی کنید؛ اما فروش در اینستاگرام نیاز به راهاندازی سایت و صرف هزینه برای آن ندارد.
- امکان خرید آسان برای مشتریان
خرید از اینستاگرام برای مشتریان آسان است؛ چون با توجه به رابط کاربری خوشساخت آن، هم امکان دیدن عکسها و مشخصات کامل محصولات وجود دارد، هم میتوان ویدئوهای مربوط به آنها را مشاهده کرد. به علاوه جزئیات هم بهصورت نوشته شده در دسترس است؛ در نتیجه مقایسهی محصولات راحتتر خواهد بود.
- امکان ایجاد اعتماد به برند در کاربران
از آنجا که در اینستاگرام مشتریان امکان صحبت با شما بهصورت مستقیم را هم دارند، در نتیجه بهتر به برندتان اعتماد میکنند. همچنین با توجه به حضور اینفلوئنسرها، شما این امکان را دارید که با آن دسته از این افراد که مورد اعتماد مردم هستند، وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید محصول شما را تبلیغ کنند. در دنیای امروز تنها ۳ درصد از مردم به نمایندگیهای فروش اعتماد دارند؛ اما در اینستاگرام این موضوع قابل بهبود است.
آموزش کار با انواع اکانتهای اینستاگرام (شخصی، کریتور و بیزینس)
ترندهای ۲۰۲۲ در اینستاگرام مال ( فروش در اینستاگرام )
- لباس
لباسهایی که به علت زمینههای اجتماعی و فرهنگی برای مردم جذابیت دارند؛ مثلا لباسهای سازگار با محیط زیست، لباسهای ساخته شده از محصولات بازیافتی، لباسهای محلی و… . فروش لباسهای مد روز در سال ۲۰۲۲ آنقدرها موردتوجه مشتریان قرار نگرفته است. اگر قصد دارید لباسهای مد روز را بفروشید، بهتر است روی لباسهایی کار کنید که با جنبشهای اجتماعی، فرهنگی و… پیوند خوردهاند و پوشیدن آنها نمادین است.
- جواهرات
جواهرات همیشه طرفداران خاص خود را دارند، مخصوصا اگر دستساز باشند و بهطور انحصاری و سفارسی برای مشتری طراحی و ساخته شوند.
اگر قصد دارید جواهرات کارخانهای را در اینستاگرام بفروشید، بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که به برند شما یک هویت ویژه میدهند؛ مثلا میتوانید فقط جواهراتی را بفروشید که به شکل حیوانات هستند یا صرفا فروشگاه خود را بهعنوان جواهرفروشی کودک معرفی کنید.
اگر هم تمایل دارید جواهراتتان دستساز باشد، بهتر است تلاش کنید یک امضای مختص برندتان در طراحی جواهرات ایجاد کنید؛ مثلا میتوانید جواهرات مناسبتی برای نوروز، شب یلدا و… تولید کنید.
- محصولات پوست، زیبایی و آرایشی
اغلب ما آدمها همیشه دنبال محصولی برای جوانسازی پوستمان یا شفاف به نظر رسیدن آن هستیم؛ به علاوه این روزها با راه افتادن جنبشهای حمایت از حیوانات بسیاری از افراد بهدنبال محصولاتی هستند که وگان باشند و در تهیهی آنها از حیوانات سوء استفاده نشده باشد؛ بنابراین فروش محصولات زیبایی بدون ظلم میتواند شما را در ذهن مشتریها ماندگارتر کند.
اگر قصد دارید محصولات آرایشی بفروشید، میتوانید فروشگاه خود را صرفا به یک یا دو محصول یا برند که در میان مخاطبان طرفدار بیشتری دارد اختصاص دهید؛ مثلا بهصورت تخصصی روی رژلب یا پلتهای سایه چشم سرمایهگذاری کنید.
- محصولات و خوراکیهای ارگانیک و سلامت
اگر قصد ورود به حوزهی محصولات سلامت را دارید، یادتان باشد طبق سیاستهای اینستاگرام، شما مجوز فروش مکملهای غذایی مثل ویتامینها و پودرهای پروتئین را ندارید؛ اما میتوانید غذاهای خانگی، غذاهای بدون روغن، شیرینیهای کتوژنیک و… بفروشید یا بهطور تخصصی روی نوشیدنی کامبوجا که این روزها توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده، سرمایهگذاری کنید.
برخی محصولات دیگری که فروش آنها در اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ پررونق است عبارتند از:
- لوازم مربوط به دکوراسیون منزل؛
- کاغذدیواریهای قابل جایهجایی؛
- پکیجهای تناسب اندام؛
- شیرهایی گیاهی مثل شیر بادام، شیر فندق، شیرپسته؛
- صنایع دستی؛
- کارتهای یادداشت با طراحیهای ویژه؛
- پلنرهای روزانه، هفتگی، ماهانه؛
- محصولات دوستدار محیط زیست مثل مدادهای روزنامهای، مسواکهای قابل بازیافت، کیفهای پارچهای مناسب خرید میوه؛
- و… .
پلهپله تا آنسوی مرزهای فروشگاه دیجیتال
اگر از مرحلهی انتخاب محصول به سلامت عبور کردهاید، خوب است در مسیر آموزش فروش در اینستاگرام، نگاهی به چگونگی پیادهسازی یک فروشگاه در این پلتفرم بیندازیم. در ادامه نحوهی راهاندازی یک فروشگاه را برایتان توضیح میدهیم و سپس به سراغ نکات آموزش فروش در اینستاگرام میرویم.
نحوه راهاندازی یک فروشگاه اینستاگرامی بهصورت گامبهگام ( فروش در اینستاگرام )
برای راهاندازی فروشگاه در اینستاگرام لازم است یک سری شرایط را داشته باشید و مراحلی را طی کنید. این شرایط و مراحل به شرح زیر هستند:
- شروط زیرساختی را مهیا کنید.
قبل از اینکه فروشگاه اینستاگرامی خود را بسازید باید بررسی کنید که شرایط زیر را دارید یا نه:
- فروشگاه شما باید در یکی از مکانهای زیر واقع شده باشد. اگر بخواهید با VPN و از جایی خارج از مکانهای موجود در لیست زیر فروشگاه بسازید، ممکن است امکان برچسبگذاری محصولات را از دست بدهید:
مستقر در | |
امریکای شمالی | کانادا، ایالات متحده آمریکا |
آمریکای لاتین | آرژانتین، بلیز، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گویان فرانسه، گوادلوپ، گواتمالا، گویان، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، پرو، سورینام، اروگوئه، ونزوئلا |
اروپا، خاورمیانه، آفریقا | الجزایر، ارمنستان، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کامرون، ساحل عاج، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، مصر، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، کنیا، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، لتونی، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مایوت، مولداوی، مراکش، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، یونیون، روسیه، عربستان سعودی، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، سوئیس، تونس، ترکیه، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا |
اُپِک | استرالیا، بنگلادش، هنگ کنگ، اندونزی، ژاپن، قزاقستان، کره، لائوس، فیلیپین، مالزی، مغولستان، میانمار نپال، نیوزیلند، سنگاپور، سریلانکا، تایوان، تایلند |
- باید محصولاتتان جزء محصولاتی باشند که طبق سیاستهای اینستاگرام اجازهی فروش آنها را در این پلتفرم دارید.
- باید سیاستهای تجاری اینستاگرام را رعایت کنید.
- یک دامنه برای فروشگاه خود داشته باشید.
- همچنین مطمئن شوید که از جدیدترین نسخهی اپلیکیشن اینستاگرام استفاده میکنید.
- صفحات تجاری خود را در اینستاگرام و فیسبوک بسازید و آنها را با هم لینک کنید.
اگر میتوانید شرایط اولیه را برآورده کنید، میتوانید ساخت پروفایل فروشگاه اینستاگرام خود را آغاز کنید. از آنجایی که فروشگاه اینستاگرام زیر مجموعهای از فروشگاه های فیسبوک است، باید یک صفحهی تجاری فیسبوک علاوه بر صفحهی اینستاگرام هم ایجاد کنید. صفحهی اینستاگرامی که میسازید اول یک صفحهی شخصی است و باید آن را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.
- تبدیل به حساب تجاری
در این مرحله میتوانید با رفتن به تنظیمات ایسستاگرام خود و کلیک کردن روی «تغییر به حساب حرفهای/تجاری» حساب خود را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.
- حالا می توانید با طی کردن این مراحل، اینستاگرام تجاری را به فیسبوک متصل کنید:
- Edit Profile را انتخاب کنید؛
- روی دکمهی اطلاعات عمومی کسبوکار ضربه بزنید؛
- روی دکمهی Page ضربه بزنید؛
- یک صفحه فیسبوک را برای اتصال انتخاب کنید.
- کاتالوگ محصول خود را بهصورت دستی یا به کمک یک شریک تجارت الکترونیکی آپلود کنید
کاتالوگ محصولات چیزی است که فروشگاه اینستاگرام شما را هدایت میکند. دو راه اصلی برای اضافه کردن کاتالوگ وجود دارد: از Facebook’s catalog manager استفاده کنید یا از یک پلتفرم واسط تجارت الکترونیک کمک بگیرید.
هر کدام از این دو روش مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اگر از مدیر فیسبوک استفاده کنید، میتوانید Facebook Pay را تنظیم کنید و به افراد اجازه دهید از Instagram Checkout استفاده کنند.
اگر می خواهید از یک پلتفرم تجارت الکترونیک واسط مانند Shopify استفاده کنید، باید کارهای زیر را انجام دهید:
- کاتالوگ محصولات خود را در Shopify ایجاد کنید؛
- به فروشگاه فیسبوک خود یک کانال فروش Shopify اضافه کنید؛
- در Shopify، محصولات مدنظر خود را برای همگامسازی با فیسبوک بهعنوان کاتالوگ انتخاب کنید؛
- به فروشگاه اینستاگرام خود یک کانال فروش در Shopify اضافه کنید.
- درخواست دهید و منتظر تایید باشید.
روند بررسی ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر حساب شما تأیید شده باشد، اعلانی دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است اعلانی دریافت کنید مبنی بر اینکه اینستاگرام به اطلاعات بیشتری نیاز دارد و این بههمراه دستورالعملهای بیشتر ارائه خواهد شد.
- پس از دریافت اعلان تایید، گزینهی Shopping را برای اینستاگرام خود فعال کنید.
برای این کار به Settings اینستاگرامتان بروید، روی Business و سپس Shopping ضربه بزنید. کاتالوگ محصولی را انتخاب کنید که میخواهید در اینستاگرامتان نمایش داده شود. سپس روی Done ضربه بزنید.
اکنون جذب فالوور را آغاز کنید و از طریق پستها و استوریها، افراد را به فروشگاه خود بکشانید. میتوانید برچسبهایی را در پستهای مربوط به محصولات اضافه کنید تا خریداران دربارهی آنچه میبینند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین می توانید از استیکرها در استوریهایتان استفاده کنید که با محصولات کاتالوگ شما مرتبط هستند.
سخن پایانی
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، استفاده از اینستاگرام برای گسترش کسبوکارتان آسان است و به افزایش درآمدتان کمک خواهد کرد. اگر هم فروشگاه ندارید میتوانید با کمک Shopify یا Woocomerce یک فروشگاه بسازید و آن را به اینستاگرامتان متصل کنید. فروش در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی نوید رشد کسبوکارتان در آینده است؛ بنابراین اگر پیش از ورود رقبایتان به بازار مجازی، آموزش فروش در اینستاگرام را فرا بگیرید، قطعا در کسب درآمد از آنها موفقتر خواهید بود.
دقت کنید که انتخاب نام برای فروشگاه اینستاگرامتان بسیار اهمیت دارد و میتواند سبب جذب یا دفع مخاطبانتان شود. پس به این موضوع دقت کنید و در مقالات بعدی آموزش فروش در اینستاگرام با ما همراه شوید تا از قافلهی فروش اینستاگرامی عقب نمانید!
اگر در این خصوص نیاز به مشاورهای دارید، میتوانید با تیم اینستاپاسیو از طریق دایرکت اینستاگرام یا سایت در تماس باشید.
تجربهی خود را از راهاندازی فروشگاه اینستاگرامی و آموزش فروش در اینستاگرام با ما در میان بگذارید. آیا تاکنون فروشگاه اینستاگرامی راهاندازی کردهاید؟ محصولتان چه بوده است؟ آیا توانستهاید بازخورد و سود مناسب کسب کنید؟ نقاط قوت و ضعف این نوع فروشگاه از نظر شما چیست؟
وقتی گوشیتان برای راهاندازی اینستاگرام خیلی پیر است!
سؤالات متداول فروش در اینستاگرام
- چرا اینستاگرام من واجد شرایط خرید نیست؟
مطمئن شوید که فروش محصولات شما طبق سیاستهای اینستاگرام مجاز است و همچنین یک دامنهی وب سایت و صفحهی خرید فیسبوک دارید. اگر همچنان با خطا مواجه شدید، همه چیز را قطع کنید و سعی کنید با یک کاتالوگ دستی از نو شروع کنید.
- آیا برای راهاندازی فروشگاه اینستاکرام، محدودیت حداقل تعداد فالوور وجود دارد؟
برای داشتن فروشگاه اینستاگرامی محدودیت حداقل تعداد فالوور وجود ندارد. حتی اگر فالوور ندارید، می توانید افزودن محصولات خود به فروشگاه اینستاگرامی را شروع کنید.
دیدگاهتان را بنویسید