بازاریابی درونگرا و برونگرا
دیجیتال مارکتینگ چه نقشی را در شرکت ها ایفا می کند ؟
بازاریابی درونگرا و برونگرا ؟ کدام یک ؟ مسئله این است. یک شرکت از ایزارهای گوناگونی در بستر دیجیتال می تواند بهره ببرد. مثلا برای دسترسی به مشتریان بیشتر از ایمیل، ویدئو، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو استفاده می کند.
هزاران کتاب را هم که مطالعه کنید در نهایت به این نتیجه می رسید که آگاهی از برند حرف اول و آخر را می زند. امروزه تمام کسب و کارهای مطرح بدون شک وب سایت خوبی دارند و برای وارد شدن به رقابت، داشتن آن الزامی است. درکنار آن، تنها اکتفا به یک بستر نمی کنند و در شبکه های اجتماعی و دیگر کانال های اینترنتی هم حضوری پررنگ دارند. آن ها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری می دانند.
به طور کلی اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکت ها بدین جهت است که به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجسته تر نشان دهند، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهند و از ترفندهای این علم گسترده در پرورش خود بهره ببرند.
پیشنهاد مطالعه : دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اصول بازاریابی دیجیتال به زبان ساده
تعریف هر کسب و کار از دیجیتال مارکتینگ
پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست برای هر کسب و کار کاملا متفاوت است.هرکدام از ما از تاکتیکها و کانالهای دیجیتالی متعددی برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنیم.
یک بازاریابِ دیجیتالِ حرفه ای به خوبی می داند باید بر روی کمپین ها تمرکز کند و در هرکدام هدف مشخصی را در پیش بگیرد. بسته به هدف استراتژیک، میتوانید با کانالهای رایگان و پولی که در اختیار دارید، اهداف را عملی کنید.
مثلا فردی که تحت عنوان بازاریاب محتوا فعالیت می کند، به سراغ تهیه محتواهایی برای وبلاگ می رود، که ثابت شده این کار در سالهای اخیر بیشترین میزان جذب مخاطب را داشته است. در مورد شبکه های اجتماعی عموما به سراغ تهیه پست هایی برای پیج کسب و کارها می رود و درادامه کار محتواهایی هم به جهت تبلیغات ایجاد می کند. در بخش ایمیل مارکتینگ، کمپین های ایمیلی تدوین و اجرا می کند و از پروموشن های جدید به کاربران می گوید.
بازاریابی برونگرا و درونگرا
در دنیای دیجیتال مارکتینگ دو رویکرد کلی قابل انجام است : بازاریابی به صورت برونگرا و درونگرا.
در اولین سبک از بازاریابی یعنی به صورت برونگرا این ما هستیم که به سمت مشتری می رویم. مثل وقت هایی که می بینیم یک فروشنده سعی می کند افرادی که از کنار مغازه رد می شوند را به داخل بکشند. در زمان هایی که میان برنامه ی تلویزیونی پرطرفداری یک آگهی تبلیغاتی پخش می شود، درواقع آن کسب و کار است که در این میان به سراغ شما آمده است. راهکارهای دیگری مانند رپورتاژ در سایتها هم از این قبیل بازاریابی هستند.
حال این سوال پیش می آید که مگر می شود مشتری خودش به سمت ما بیاید ؟ دقیقا همینجا بود که ایده ی بازاریابی درونگرا یا به عبارتی ربایشی مطرح شد.
در بازاریابی درونگرا دیگر هزینه ای بابت یافتن مشتری صرف نمی شود بلکه این هزینه ها صرف افزایش کیفیت رسانه ها و کار بر روی سایت و شبکه های اجتماعی می شود. هدف بدین صورت است : کاری کنید مشتری در زمان نیاز، خودش شما را پیدا کند و پس از آن در مسیر خرید قرار بگیرد. این مراحل باید به گونه ای توسط مشتری طی شود، که در هر قسمت چیزی با ارزش از شما دریافت نماید. در واقع جذب مشتری از طریق تمرکز بر روی ارائه محتوای با ارزش و مرتبط انجام می شود.
اما بدانید که دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از روش های بازاریابی درونگرا و برونگراست.
پیشنهاد مطالعه : شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
تفاوت های بازاریابی برونگرا و درونگرا
– در بازاریابی درونگرا ما شاهد یک ارتباط دو طرفه میان فروشنده و مشتری هستیم اما در روش برونگرا این ارتباط یک طرفه و تنها از سمت فروشنده انجام می شود.
– روش اول این مشتری ها هستند که شما را پیدا می کنند اما در روش دوم شما باید با انجام تبلیغات به سمت مشتری بروید.
– در بازاریابی درونگرا هدف ایجاد ارزش است اما در بازاریابی برونگرا ارزش افزوده ای نخواهید ساخت.
– اولین روش چیزی که اهمیت دارد سرگرم کردن و آموزش دادن مخاطب است اما در دومی این موضوعات خیلی مهم نیستند.
– بازاریابی درونگرا تمرکز بر جذب مشتریان با جست و جوی فعال و کسب اجازه از آن ها دارد اما روش برونگرا در فعالیت کاربران وقفه ایجاد میکنند.
– محتوا و پیام ها در بازاریابی درونگرا بر اساس آن چه کاربران دوست دارند ببینند، جزو مشکلاتشان است و یا سرگرمشان می کند، تهیه می شود. در مقابل، بازاریابی برونگرا برند و مزایای مرتبط با آن را برجسته می کند تا سرعت قانع شدن مشتری بالا برود.
– شما می توانید شیوه های بازاریابی درونگرا را با ابزارهای تحلیل پیگیری کنید، ولی در روش دوم، روند پیگیری بسیار چالش برانگیز و غیردقیق است.
ابزارهای بازاریابی برونگرا :
این ابزارها همگی سنتی هستند و از قدیم استفاده می شدند. مانند:
سمینار و جلسه حضوری
پیامک تبلیغاتی
بازاریابی با تلفنی
بازاریابی حضوری
ایمیل های اسپم
تبلیغات تلویزیونی
تهیه تراکت، بروشور و کاتالوگ
هک برند روی خودکار و سال نامه
و…
حرکت از بازاریابی برونگرا به درونگرا
بیایید یکبار هم که شده به جای این که شما به دنبال مشتری بروید، مشتریان به دنبال شما و برندتان بگردند.
اولین قدم این است که یک وب سایت داشته باشید، روی موتورهای جستجوگر کار کنید، در شبکه های اجتماعی همه روزه فعالیت داشته باشید و شروع به تولید محتوا کنید.
بازاریابی برونگرا مناسب چه کسانی است ؟
همان طور که همه ما می دانیم امروزه اینترنت و موبایل استفاده گسترده ای دارد و در دست هر کسی یافت می شود. در این دنیا، طبیعی است که روش های جدید و خلاقانهی زیادی روزانه به جهت تبلیغات ارائه شود.
هدف از بازاریابی برونگرا یافتن مشتریان بالقوه است که این امر آن را برای کسب و کارهایی که به دنبال جذب مشتری هستند، حیاتی می کند.
بازاریابی برونگرا مناسب کسب و کارهایی است که به دنبال شناخته شدن هستند و روشی می خواهند تا به بیش ترین مخاطب در کوتاه ترین زمان برسند یا افرادی که می خواهند نرخ بازگشت سرمایه ی تضمین شده ای داشته باشند.
ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ
جمع بندی و نتیجه گیری
حال زمان آن رسیده با توجه به نوع کسب و کارتان یکی از این دو روش و یا ترکیبی از این دو را به کار ببرید و با یک استراتژی درست مشتریان بسیاری را بدست آورید.
این دو نوع از بازاریابی، نماینده دو نسل از بازاریابی هستند که به دلیل توسعه تکنولوژیک بیشتر از هم فاصله گرفته اند. اگر هنوز هم در رابطه با بحث دو رویکرد اساسی دیجیتال مارکتینگ سوالی دارید می توانید با ما درارتباط باشید.
انواع کوچینگ را میشناسید؟ اینجا کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید