دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اصول بازاریابی دیجیتال به زبان ساده
نگاهی کلی به پرسش دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
برای پاسخ به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست باید گفت این فضای دیجیتال زمان زیادی است که پا به عرصه ی جدیدی در رابطه با رقابت بین برندها و کسب و کارها گذاشته است. جالب ترین قسمت این بستر هم این است که تنها بزرگی یک برند نمی تواند در بالارفتن و پیشرفت آن تاثیر گذار باشد. دراین فضا کسب و کاری موفق خواهد بود که به خوبی از اصول بازاریابی دیجیتال بهره بگیرد واین موارد را بهتر از رقبایش بلد باشد.
در عصری که شاهد پدیده جدیدی به نام نابینایی نسبت به بنرهای تبلیغاتی هستیم پس دیگر صرف بودجه های هنگفت برای تبلیغات بنذی خیلی جواب نخواهد داد. زیرا ما هرروز تعداد بی شماری بیلبورد و تیزر تبلیغاتی، در مسیر رفت و آمد خود می بینیم و عادت کرده ایم آن ها را نادیده بگیریم. از طرفی حتی اگر این تبلیغات را هم ببینید، باز هم دید خوبی به این نوع تبلیغات و کسی که بیش از حد خودش را در چشم بیننده فرو می کند، ندارید.
با وجود تمام شرایطی که ذکر شد، این احساس نیاز به یک بستر برای رقابت و بالا آمدن در آن میان افراد به وجود آمد. امروزه دیجیتال مارکتینگ امری ضروری تلقی می شود و هرفردی که کمی باهوش باشد به سراغ فراگیری اصول آن می رود.
اما قرار ما بر این بود همه چیز به زبان ساده باشد. ساده ترین تعریف دیجیتال مارکتینگ این است : فعالیت یا شغلی در جهت تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات شما در بستر آنلاین !
پیشنهاد مطالعه : شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
اما وظیفه یک دیجیتال مارکتر چیست؟
فهمیدیم که دیجیتال مارکتینگ به مدیریت، تولید و اجرای کلیه محتواهای دیجیتالی گفته میشود که برای یک شرکت، برند یا فرد صورت میگیرد.
یک تیم دیجیتال مارکتینگ قوی، اعتماد ایجاد می کند و سعی می کند آگاهی را از طریق انتشار مطالب تبلیغاتی بالا ببرد. تا محتوای مرتبط با مخاطبان هدف بیزینس را تولید کند. بدین شیوه افراد به مشتریان جدید می شود و همچنین مشتری های قبلی نیز حفظ می شوند.
در مرحله اول برای آموزش دیجیتال مارکتینگ باید بدانید، اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست یا بازاریابی دیجیتال چه کاربردی دارد؟ چرا که این اولین سوالی است که به ذهن کاربر می رسد و جوابش هم کاملا روشن است.
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین به تمام فعالیت های بازاریابی که روی بستر اینترنت انجام می شود، گفته می شود.
تمام ماجرا به همین سادگی است که می بینید! بازاریابی نوین، عبارتی جامع است که در آن از همه ی بسترهای دیجیتالی برای تبلیغ و ترویج محصولات یا خدمات استفاده می شود.
برای درک بهتر اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست باید به بررسی تفاوت های آن با انواع دیگر بازارها پرداخت. برای مثال بازاریابی آفلاین می تواند شامل آگهی، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها باشد که این روش به دلیل قیمت بالای چاپ و کاغذ، هزینه های هنگفتی روی دست شرکت می گذارد. مشکل دیگر این نوع روش بازاریابی قابل اندازه گیری نبودن نتایجِ حاصله است.
.
با ۱۰ روش موثر دیجیتال مارکتینگ اینجا آشنا شوید.
از طرفی دیجیتال مارکتینگ در نقطه ی مقابل قرار دارد و یک راه قابل اندازه گیری و کم خرج تر برای تبلیغات به شمار می رود.
دراین جا لازم است بدانید که با وجود قدیمی شدن استفاده از روش های سنتی برای تبلیغات، اما هنوز هم از آن استفاده می شود. برای مثال اگر می خواهید به مخاطبان محلی یا مسن تر دست پیدا کنید، بهترین راه استفاده از تبلیغات سنتی است.
با توجه به توسعه فناوری، افزایش زمان آنلاین بودن کاربر، همه گیری استفاده از موبایل و ضریب نفوذ بالای اینترنت در سراسر جهان، دیگر این پرسش که دیجیتال مارکتینگ چیست تبدیل به یک سوال اساسی برای همگان شده است. پس تا دیر نشده شما هم باید به جمع دیجیتال مارکتر ها بپیوندید و کسب و کار خود را رشد دهید. شاید تصورش برایتان عجیب باشد. اما اکنون رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه حسابی جای خودش را باز کرده و دانشگاه های متعددی در جهان تا سطح کارشناسی ارشد این رشته را آموزش می دهند.
درایران هم این رشته کمرنگ نمانده و به نظر می رسد در آینده در دوره های رسمی مدیریتی مانند دوره MBA در مقطع کارشناسی ارشد، تدریس شود.
چند کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ
برای معرفی کتاب در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ به زبان فارسی خیلی دستمان باز نیست. اما کتاب های آموزشی دیجیتال مارکتینگ به زبان انگلیسی کم نیستند. حتی برای هر شاخه ی تخصصی آن کتاب های به خصوصی وجود دارد.(مثلاً کتاب های موبایل مارکتینگ / بازاریابی محتوا / استراتژی محتوا و …).
پس گفتن اینکه کتاب های معرفی شده در زیر بهترین هستند خیلی منطقی به نظر نمی آید. اما مطمئن باشید که حداقل شناخته شده و معتبرند.
The New Rules of Marketing and PR
این کتاب متعلق به دیوید اسکات می باشد. که در رابطه با قوانین جدید بازاریابی صحبت می کند و در دوره ی جدید، یک مرجع در زمینه دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود.
این کتاب بارها تجدید چاپ شده و بر اساس شرایط و نیازهای هر مقطع زمانی، به روز رسانی آن انجام شده است.
دیوید اسکات بیش از توجه به جنبه های تکنیکال، به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال پرداخته است. اما این بدین معنی نیست که به درد فقط قشر خاصی می خورد. بلکه، تمام افراد علاقه مند به دنیای دیجیتال می توانند آن را مطالعه کنند.
موارد مطرح شده در این کتاب : تبلیغات اینترنتی، بازاریابی مستقیم با کمک ابزارهای دیجیتال، وبلاگ نویسی، نشر اخبار مربوط به کسب و کار، سئو، شبکه های اجتماعی و دیگر روشهای تولید … .
خواند این کتاب به ذهن شما نظم می دهد تا متوجه شوید دیجیتال مارکتینگ چیست و جایگاه زیرمجموعه های آن در بازاریابی کجاست. و مزیت دیگر این کتاب زبانِ ساده و بیان قابل فهم آن است.
پیشنهاد مطالعه : ۸ تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ
این کتاب توسط میچ جول در رابطه با دیجیتال مارکتینگ نوشته شده است. میچ جول تاکید فراوانی بر تحول این روش بازاریابی و تغییر نگاه کسب و کار به آن دارد. اگر با کامپیوتر کار کرده باشید، حتما می دانید، ترکیب سه دکمه Ctrl،Alt و Delete کامپیوتر شما را Reboot می کند. پس باید همه چیز از اول شروع شود.
میچ جول خودش سابقه ی اجرایی در بازاریابی اینترنتی دارد و به صورت عملی به بررسی نقش ابزارهای دیجیتال در تحول کسب و کارها پرداخته است.
این کتاب بسیار مشابه مجموعه پست های پراکندهی یک وبلاگ است که به بیان موضوع رابطه ی کسب و کار با دنیای دیجیتال می پردازد. بنابراین هر جای آن را باز کنید میتوانید بخوانید و به نکات مطرح شده فکر کنید.
برخلاف کتاب قبلی که معرفی شد، این نویسنده دیگر ادعا ندارد با خواند آن یک ذهن منظم خواهید داشت. چه بسا بعد از خواندن کتاب، در مقایسه با قبل آشفته تر هم بشوید.
اما نکته های ذکر شده در آن به اندازه ای مفید خواهد بود که پیشنهاد می شود گوشهی ذهن خود را به تحلیل های میچ جول اختصاص دهید.
.
Epic Content Marketing
کتاب بازاریابی محتوا نوشته جو پولیتزی می باشد که این نویسنده کتاب های متعددی در رابطه ی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا دارد. که هر کدام در جایگاه خود کتاب مفیدی به شمار می روند.
این کتاب فراتر از بازاریابی محتوا می باشد و حوزه های متفاوتی از بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار داده است. به عبارتی نقش محتوا در هر یک از حوزهها را به بحث گذاشته است.
در مقدمه توضیحات یکی از مدیران SAP نوشته شده و پولیتزی بدین ترتیب می خواهد بگوید که قرار است با مجموعه ای از تجربیات در مورد دیجیتال مارکتینگ روبرو شوید.
موارد مطرح شده در این کتاب : هدف گذاری برای بازاریابی محتوا، مدل کسب و کار بر اساس محتوا، تقویم محتوا و استفاده از پلتفرم ها و ابزارهای مختلف برای بازاریابی دیجیتال و … .
سخن پایانی…
دیجیتال مارکتینگ یک زمینه خوب برای کار کردن می باشد؛ امیدواریم کتاب های معرفی شده در زمینه پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست به شما کمک کند. موفقیت های شغلی فراوانی در انتظار شماست فقط کافیست شروع کنید و از مسیرهای بروز شده استفاده کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ پاسیو هم در این مسیر همراه شماست. برای اطلاع از تعرفه کمپین ها و جلسات مشاوره با ما تماس بگیرید.
پیشنهاد مطالعه : بازاریابی درونگرا و برونگرا
دیدگاهتان را بنویسید