لینک سازی ( لینک follow و nofollow )
در مبحث سئو، لینک سازی علل الخصوص لینک follow و nofollow اهمیت زیادی در ایجاد ترافیک با موتورهای جستجو بازی میکند. امروزه لینک سازی شبیه به بازاریابی شده و همه باید به فکر ایجاد لینک برای افزایش مراجعه به سایتشان باشند. اما استفاده به موقع از لینک فالو و نوفالو نیازمند دانش است که در ادامه به معرفی هرکدام میپردازیم.
پیش از این که به بیان تفاوت لینک های follow و nofollow بپردازیم بهتر است بدانیم اصلا چرا از لینک و بک لینک استفاده می کنیم. اهمیت بک لینک برای بالا رفتن رتبه سایت شما اهمیت زیادی دارد. زیرا …
پیشنهاد مطالعه : متا تگ چیست ؟
لینک داخلی
درحالتی که در حال نوشتن مقاله جدیدی روی سایت هستید که مرتبط با بخشی از مقاله گذشته تان است می توانید با لینک داخلی گریزی به مطلب قدیمی بزنید مثلا برای دادن اطلاعات بیشتر در رابطه با لینک های داخلی به مقاله سئووردپرس مراجعه کنید و روی این قسمت از متن لینک بدهید. این فرآیند مربوط به سئو داخلی است. لینک داخلی، کاربر را به صفحهی دیگری در همان سایت خودتان هدایت میکند. با این کار مخاطب مدت زمان طولانی تری در سایت شما باقی می ماند و باعث دیده شدن از طرف ربات های گوگل و گرفتن رتبه بالاتر می شود.
لینک خارجی
زمانی که شما به صورت محدود و یا جزئی به بین یک مطلب پرداخته اید اما سایت دیگری به صورت مفصل و تخصصی همرا با تمام جزئیات آن را توضیح داده است می توانید به آن سایت لینک خارجی بدهید. لینک خارجی یعنی دادن اتصال به مطالب سایتی غیر از سایت خودتان. برعکس این اتفاق هم میافتد و یک سایت دیگر به شما لینک میدهد. لینکسازی خارجی با شیوهی درست هم به بهبود رتبه در نتایج گوگل کمک می کند اما مهم است که به سایتهای معتبر لینک داهد شود تا اعتبار خودتان لطمه نبیند.
لینک follow
از دلایلی که گوگل یک سایت را معتبر می داند این است که مخاطب به شما اعتماد دارد یا خیر. وقتی لینک محتوا روی سایت شما در سایت های دیگر گذاشته شود گوگل اینگونه تشخیص می دهد که مطالب از دید مردم کاربردی بوده است و شما را به عنوان یک سایت قابل اعتماد معرفی می کند. طریقه به نمایش گذاشتن این اعتماد از طریق بالا بردن سایت شما در صفحات سرچ گوگل است. لینک فالو همان لینکی است که از اطلاعات و محتوای سایت شما در ی سایت دیگران گذاشته شده است. درواقع از این طریق به سایت شما اشاره می شود. هر چقدر این گریزها به سایت شما بیشتر باشد در رده بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت.
پیشنهاد مطالعه : همه چیز درمورد سئو وردپرس
اما راز اصلی اینجاست که لینک هایی از نگاه گوگل اهمیت دارند که به صورت هایپرلینک در سایت های دیگر باشند. هایپرلینک یعنی مخاطبان از دیگر سایت ها برای دنبال کردن مطالب شما باید وارد سایت شما بشوند.
زمانی که سئوکاران اهمیت لینک و بک لینک را دانستند، شروع به استفاده افراطی از آن در هر جایی کردند. تاجایی که به هر روشی قصد بالا بردن لینک های خود را داشتند. بعضا لینک های مرتبط و غیر مرتبط خریداری و تعدادی لینک اسپم می ساختند. گاهی اوقات تعداد زیادی صفحه در ویکی پدیا ایجاد می کردند تا لینک های خود را به عنوان رفرنس استفاده کنند.
لینک nofollow
در این روش هم مثل حالت فالو می توانید با کلیک روی لینک به سایت دیگران بروید اما تفاوت در اینجاست که موتورهای جستجوگر این لینک به چیزی اشاره نمی کنند. یعنی ربات ها این لینک ها را دنبال نمی کنند و سبب افزایش رتبه سایت نمی شوند. طریقه اضافه کردن لینک بسیار ساده است و تنها کافیست کد HTML را در جایی که می خواهید لینک نمایش داده شود اضافه کنید. تگ نوفالو برای جلوگیری از اسپم ها اتفاده می شود. امروزه بیشتر سایت ها در قسمت کامنت تگ نوفالو را اضافه می کنند.
از کدام استفاده کنم؟ ( لینک follow و nofollow )
شاید بعد از دانستن مفهوم لینک فالو و نوفالو این سوال برایتان پیش آمده باشد که کدام یک برای من مناسب تر است؟ جواب این سوال بستگی به سایتی دارد که می خواهید لینکتان را در آن ها قرار دهید. بعضی سایت ها برای یکدیگر لینک فالو می سازند. دقت کنید که لینک فالو در مطالب مرتبط گذاشته شده باشد وگرنه به عنوان اسپم شناخته می شود. از طرف دیگر لینک های نامرتبط با پست شما باید نوفالو باشند. منظور همان لینک تبلیغات و اسپانسر است که باید به صورت نوفالو باشد. اینگونه لینک ها برای شما درآمد خواهند داشت ولی گوگل آن را مناسب نمی داند پس نوفالو کنید تا از نظر گوگل هم مشکلی نداشته باشد.
موارد استفاده لینک follow :
– محتوا مرتبط
– مطالب سودمند برای مخاطبان
– لینک داخلی از مطالب سایت خودتان
موارد استفاده لینک nofollow :
– محتوا نامرتبط
– لینک وابسته به سایت
-اسپانسرها
-تبلیغات
-در کامنت
– لینک فوتر سایت
نسبت لینک follow و nofollow
برای لینکهای نوفالو به فالو که به سایت شما هدایت میشوند، نسبت مشخصی وجود ندارد. برخی نسبت ۵۰/۵۰ ، برخی ۴۰/۶۰ و بعضی دیگر ۳۰/۷۰ را مناسب می دانند. اما گاهی وب سایتهای برتر ۷۵/۲۵ را انتخاب می کنند که نشان می دهد موفقترین وسایتها تعداد بیشتری لینک فالو دارند.
بهترین ترکیب طبیعتاً شامل انواع مختلفی از لینک ها خواهد بود. برای دانستن بهترین نسبت با توجه به حوزه کاریتان نمونه سایتها را در فضا کسب و کاری مشابه با خودتان بررسی کنید.منظور ما سایتهایی هستند که از قبل رتبهی بالایی داشتند.
پیشنهاد مطالعه : روش های انتخاب کلمه کلیدی مناسب
روش های تشخیص لینک follow و nofollow
فقط با دیدن لینک نمیتوانید متوجه لینک follow و nofollow بشوید، زیرا ظاهر مشابه با هم دارند. در زیر۳ مورد از روش های تشخیص اشاره میکنیم :
- ۱٫ بررسی کد HTML (مناسب لینک های منفرد)
اگر محصل قرارگیری بکلینک را بدانید، می توانید کد HTML وب سایت مراجعهکننده را چک کنید. برای بررسی این کد روی پیوند، کلیک راست کرده و Inspect یا Inspect element را انتخاب کنید یا Ctrl + Shift + I را در مرورگر خود فشار دهید. اگر برچسب rel= nofollow را نبود، یک لینک استاندارد فالو دارید.
- ۲٫ افزونه جستجوگرها (مناسب لینک های خروجی)
افزونههای مرورگر راه دیگری برای تشخیص لینک فالو و نوفالو است. در افزونهی Mangools SEO، وضعیت همهی پیوندهای خروجی از یک صفحه خاص قابل بررسی است، بدین منظور به برگه SEO در صفحه بروید و روی پیوندهای خروجی بزنید. یا روی هر صفحه کلیک راست کنید، به Mangools SEO بروید و Highlight Nofollow and Dofollow را انتخاب کنید.
- ۳٫ ابزار بررسی بک لینک (برای لینک های ورودی)
روش سوم استفاده از ابزار تجزیه وتحلیل است. برای تحلیل پیوندهای ورودی، از این روش LinkMiner استفاده کنید. برای انجام اینکار،باید دامنه یا URL را وارد کرده و تمام لینکهای بازگشت آن دامنه را دریافت کنید.
بک لینک پولی
استفاده از بک لینکهای پولی برای بهبود رتبه سایت توصیه نمی شود. گوگل راه های زیادی برای تشخیص لینک پولی دارد. یکی از این راه ها گزارش خود کاربران است یا تعداد لینکهای خروجی از یک سایت. پس برای تبلیغات از لینک nofollow استفاده کنید و غیر مستقیم توجه گوگل را جلب کنید.
پیشنهاد مطالعه : چگونه امنیت سایت را تامین کنیم
جمع بندی
اگر سایت شما مطالب مفید و کاربردی داشته باشد، با لینکهای nofollow نیز میتواند در طی زمان رتبه مناسب را کسب کند زیرا افزایش بازدید مخاطبان و گردش در صفحات سایت، به گوگل این را نشان می دهد که شما سایت قابل اعتماد و معتبری دارید. درسته زمان بیشتری نیاز است اما پایدارتر است.
اما زمانی کار بهتر این است در میان لینکهای سایت چند کد nofollow باشد تا گوگل تشخیص طبیعی بودن لینک ها را بدهد. برای چک کردن فالو نوفالو بودن لینکهای سایت میتوانید در سورس کد کلمه nofollow را سرچ کنید و با افزونههای مرورگر مربوطه این لینکها را بیابید. ابزار SEOMoz toolbar می تواند لینکهای follow را با رنگ سبز و لینک nofollow را با رنگ صورتی نمایش دهد.
پیشنهاد مطالعه : تاثیر برچسب گذاری در سئو سایت
دیدگاهتان را بنویسید