هشتگ های اینستاگرام ؛ این کلماتِ با اُبُهت
مقدمه
هشتگ های اینستاگرام هنوز هم در سال ۲۰۲۲ بهعنوان یکی از موثرترین راهها برای جلب نظر مخاطبان و ایجاد تعامل در پستهای اینستاگرام به شمار میرود؛ اما دغدغهی اصلی مدیران پیجهای اینستاگرامی اینهاست: «چگونه بهترین هشتگها را برای اکانت اینستاگراممان پیدا کنیم؟ چگونه میتوان از هشتگهای اینستاگرام استفاده کرد؟ کدام هشتگها در حال حاضر ترند هستند؟»
ما در این مقالهی آموزش هشتگ اینستاگرام به این سؤالات و چند سؤال دیگر در این حوزه، بهطور کامل پاسخ میدهیم.
یک هشتگ و یک دنیا حرف
قبل از اینکه به سراغ کاربردهای متنوع هشتگ های اینستاگرام و روش اصولی استفاده از آن برویم باید به این سؤال جواب دهیم: «هشتگ اینستاگرام چیست؟»
هشتگ ترکیبی از حروف، اعداد و یا ایموجیهاست که قبل از آن علامت # (مثلاً #NoFilter) قرار میگیرد. از هشتگها برای طبقهبندی محتوا و بیشتر دیده شدن پست استفاده میشود. هشتگها کلیکخور هستند و اگر روی یک هشتگ اینستاگرام کلیک یا آن هشتگ را جستوجو کنید، به صفحهای منتقل میشوید که در آن تمام پستهای هشتگگذاری شده با آن هشتگ را خواهید دید.
هشتگها از گذشته، بهعنوان یک ابزار مهم برای به اشتراکگذاری اطلاعات مطرح بودهاند. مخصوصاً به دنبال توصیهی اخیر اینستاگرام مبنی بر استفاده از ۳ تا ۵ هشتگ در هر پست، این ابزار بیش از پیش اهمیت یافته است.
حرکت تازهی اینستاگرام به سوی جستوجوی پستها بر اساس کلمات کلیدی مفهومی، به معنای پدید آمدن دنیای جدیدی از احتمالات در قابلیت کشف محتواست که در آن متون کپشن یا حتی موضوعات موجود در ویدئوهای شما نیز قابلجستوجو میشوند؛ با این حال و با وجود این پیشرفتهای بزرگ، هشتگها همچنان در اینستاگرام جایگاه خود را حفظ کردهاند و در کنار یک استراتژی محتوایی قوی، میتوانند منجر به موفقیتهای باورناپذیری شوند.
هشتگ های اینستاگرام رنگیرنگی
- هشتگهای محصول یا خدمات: این هشتگها، بهعنوان کلمات کلیدی اساسی برای توصیف محصول یا خدمات شما به شمار میروند؛ برایِ مثال: #کیف_دستی یا #divebar.
- هشتگهای Niche یا زمینهی فعالیت: این هشتگها از هشتگهای قبلی کمی اختصاصیتر و نشاندهندهی حوزهی کاری برند شما هستند؛ مانند: #travelblogger یا #بلاگر_غذا.
- هشتگهای انجمن کارآفرینان اینستاگرام: اعضای انجمنهای صاحبان مشاغل و کارآفرینان در اینستاگرام، هشتگهای مخصوص به خودشان را دارند و استفاده این هشتگها به شما کمک میکند تا آنها را پیدا کنید و به آنها بپیوندید؛ بهعنوان مثال: #gardenersofinstagram یا #craftersofinstgram.
- هشتگهای فصلی یا رویدادهای ویژه: این نوع هشتگها میتوانند به تعطیلات یا فصول سال مانند #تابستان اشاره کنند، یا برای یک رویداد خاص ملی یا جهانی استفاده شوند؛ بهطور مثال: #nationalicecreamday یا NationalNailpolishday#.
- هشتگهای لوکیشن یا موقعیت مکانی: حتی اگر در پست اینستاگرام خود از تگ جغرافیایی استفاده میکنید، همچنان استفاده از هشتگهای لوکیشن میتواند ایدهی خوبی باشد؛ بهعنوان مثال: vancouvercraftbeer# یا londoneats#.
- هشتگهای روزانه: هر روز هفته، هشتگ اینستاگرام خاص خود را دارد؛ مثلا: MondayBlues# یا SundayFunday#.
- هشتگهای عبارت مرتبط: این هشتگها از ترکیب عناصر هشتگهای یک محصول با هشتگهای خاص و یا هشتگهای اجتماعی به وجود میآیند. اساساً، این نوع هشتگها عباراتی هستند که برندها برای ارتباط دادن محصولاتشان به جامعه از آنها استفاده میکنند؛ مانند: amwriting# یا #showhowanders
- هشتگهای مخفف: شاید شناختهشدهترین هشتگ مخفف اینستاگرام انگلیسی، TBT# مخفف Throwback Thursday باشد. سایر هشتگهای مخفف محبوب در اینستاگرام انگلیسی، عبارتند از: #OOTD مخفف outfit of the day و #FBF مخفف for flashback Friday و #YOLO مخفف you only live once
- هشتگهای ایموجی: این هشتگها میتوانند به تنهایی شامل ایموجیها باشند یا از ترکیب کلمات و ایموجیها ساخته شده باشند.
هشتگ های اینستاگرام خوب خیلی خوب است؛ چون…
استفاده از هشتگ های اینستاگرام صرف نظر از نوع کسبوکار و هدف شما، مزایای فراوانی دارد که ما در اینجا پنجتا از مهمترین این مزیتها را بررسی میکنیم:
۱٫ قرار گرفتن در معرض دید و افزایش احتمال کشف شدن توسط مخاطب هدف:
بزرگ ترین دلیل استفاده از هشتگها افزایش احتمال دیده شدن توسط مخاطبان هدف است. با کلیک بر روی یک هشتگ اینستاگرام، به صفحهای از پستهای برتر و آخرین پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند، منتقل میشوید و در آنجا میتوانید بین تمام پستهای مرتبط جستوجو کنید. هشتگها روشی عالی برای افراد علاقهمند به یک موضوع خاص هستند تا اکانتها و پستهای بیشتری منطبق با آن موضوعات بیابند و آنها را فالو کنند. همچنین، کاربران میتوانند با استفاده از هشتگهای مخصوص یک برند، حمایتشان را از آن برند نشان دهند.
۲٫ تعامل بیشتر مخاطبان با برند یا هشتگ های اینستاگرام :
ایجاد هشتگهای مخصوص به برند شما و تشویق دیگران به استفاده از آنها، شکل دیگری از تعامل محسوب میشود. ار انجا که موفقیت شما در هشتگسازی، سبب نمایش بیشتر پستها و استوریهای شما در نتایج جستوجوی هشتگها میشود، احتمال اینکه کاربران با برند شما تعامل کنند نیز بیشتر میشود.
۳٫ تجزیه و تحلیل رقبا:
رقبای شما چه درصدی از سهم بازار را اشغال کردهاند؟ هشتگ اینستاگرام به شما این امکان را میدهد تا سهم واقعیتان را در شبکههای اجتماعی بسنجید. زمانی که درصد قابلتوجهی از یک بازار سهم شماست، پستهای شما و پستهایی که مشتریان شما هشتگگذاری کردهاند، بخش عمدهای از نتایج جستوجوی یک هشتگ را به خود اختصاص میدهند. همچنین میتوانید برای الهامگیری از محتوای رقبا و کسب ایدهها و روشهای موفقیت آنها، پستهایی با هشتگهای مرتبط با موضوعاتتان را بررسی کنید.
۴٫ امکان تحقیق محتوایی:
درست مانند روشی که از آن برای جستوجوی کلمات کلیدی یا SEO استفاده میکنید، هشتگها هم میتوانند به شما برای تحقیق دربارهی ایدههای محتوایی مختلف کمک کنند.
۵٫ پیوند کمپینهای دیجیتال و واقعی:
اگر اخیرا به فروشگاههای خردهفروشی در دنیای واقعی سر زده باشید، به احتمال زیاد با یک کمپین بازاریابی اینترنتی به اضافهی یک هشتگ مواجه شدهاید که شما را تشویق به جستوجوی هشتگ برند یا کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام هستند. در حقیقت هشتگها راه آسانی برای اتصال کمپینهای دیجیتال و واقعی هستند.
هشتگ گمشدهتان را چطور پیدا کنید؟
میتوانید عکستان را پیش از اشتراک گذاری در یکی از برنامههای تولیدکننده هشتگ اینستاگرام آپلود کرده و تعدادی پیشنهاد هشتگ را بهطور رایگان دریافت کنید؛ اما یادتان باشد که این پیشنهادها به آن اندازه که خودتان دست به کار شوید و تحقیق کنید، استراتژیک و موثر نیستند.
در ادامه، چند روش برای ایجاد هشتگهای مناسب با پستهایتان به شیوهی دستی و همچنین با نرمافزار را بیان میکنیم.
خودتان دست به کار شوید
- ببینید رقبا از چه هشتگ های اینستاگرام استفاده میکنند: قرار نیست استراتژی رقبای خود را دقیقاً کپی کنید، اما نیم نگاهی به هشتگهای آنها، میتواند سرنخهای خوبی دربارهی هشتگهای موثر در حوزهی کسبوکار شما به دستتان بدهد.
- ببینید مخاطبان شما در حال حاضر از چه هشتگهایی استفاده میکنند: فالوورهای برترتان را دنبال کنید و ببینید از چه هشتگهایی استفاده میکنند. با جستوجوی این هشتگها در اینستاگرام، میتوانید اطلاعات بیشتری دربارهی آنها به دست آورید.
- از هشتگهای مرتبط اینستاگرام استفاده کنید: در هر صفحهی جستوجوی هشتگ، بالای قسمتهای پستهای برتر و پستهای اخیر، فهرستی از هشتگهای مرتبط را خواهید دید که میتوانید با کشیدن انگشت به سمت چپ، در میان آنها جستوجو کنید. این یک راه عالی برای یافتن هشتگهای مرتبط با هشتگ اصلی شماست.
- برای برندتان یک هشتگ اینستاگرام ایجاد کنید: بهترین هشتگ برای برند شما به احتمال قوی همان هشتگیست که خودتان ایجادش کردهاید. شما میتوانید با قرار دادن هشتگ برندتان در بیوی اینستاگرام و برجسته کردن آن در کپشنها و استوریها، مخاطبانتان را از وجود آن مطلع کنید. حتماً هشتگ برندتان را فالو کنید تا بتوانید ببینید که دیگران از آن چگونه استفاده میکنند.
دست به دامن نرمافزار و اپلیکیشن شوید
- از برنامهها و وبسایتهای پیشنهاد هشتگ، مانند Later، استفاده کنید: ابزار Later’s Suggestion Hashtag راهی آسان برای یافتن هشتگ اینستاگرام بر اساس محتوای پست شما و هشتگهای مشابه در حوزهی فعایتتان به شمار میرود. برای استفاده از آن، ابتدا یک هشتگ را در نوار جستوجوی ابزار تایپ کنید، سپس روی آیکون Suggestion ضربه بزنید. برنامه بلافاصله هشتگهای جدیدی ایجاد میکند که بر اساس ارتباط با هشتگ شما مرتب شدهاند.
- با ابزار جستوجوی هشتگ اینستاگرام، تعداد فالوورهای هشتگ اینستاگرام را بررسی کنید: وقتی قرار باشد بهترین هشتگ ها را پیدا کنیم، تعداد پستهای یک هشتگ، معیاری بسیار مهم به شمار میرود. به عبارتی اگر یک هشتگ قبلاً در میلیونها پست استفاده شده باشد، این احتمال وجود دارد که پست شما در بین حجم بسیار بالای پستها مدفون شود. از طرف دیگر، یک هشتگ تنها با چند صد پست را احتمالاً هیچکس جستوجو نمیکند. بهعنوان یک حاشیهی امن هشتگهایی با ۱۰ تا ۲۰۰ هزار پست را انتخاب کنید.
کسب درآمد از اینستاگرام با سرعت نور!
راهنمای مخفیِ هشتگ های اینستاگرام
برای اینکه هشتگگذاری موفقتری را تجربه کنید، باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه آنها را شرح میدهیم:
۱٫ با استفاده از Insights ببینید کدام هشتگها بهتر عمل میکنند. اگر اکانتتان را به بیزینس تغییر داده باشید، با استفاده از Insights میتوانید به اطلاعات آماری دسترسی داشته باشید و ببینید از طریق هر هشتگ چقدر ویو گرفتهاید.
۲٫ در استوریها هم از هشتگ استفاده کنید: در صفحات مربوط به هر هشتگ، استوریهایی هم که با آن هشتگ علامتگذاری شدهاند نیز نمایش داده میشوند. برای افزودن هشتگ به استوری میتوانید از استیکر هشتگ استفاده کنید یا کلمهی مدنظرتان را با # تایپ کنید.
۳٫ از هشتگهای ممنوع و اسپم استفاده نکنید: وقتی محتوای نامناسبی با یک هشتگ اینستاگرام مرتبط شود، اینستاگرام ممکن است آن هشتگ را هم ممنوع کند؛ این به معنی حذف کامل هشتگ نیست، بلکه در صورت کلیک روی هشتگ، تنها پستهای قدیمی را خواهید دید و پستهای اخیر و هیچ استوری جدیدی که مرتبط با آن هشتگ باشد، قابل مشاهده نیست. تنها راه برای اطلاع از ممنوعیت یک هشتگ این است که قبل از استفاده، آن را بررسی کنید. استفاده از هشتگهای ممنوعه میتواند باعث حذف شما از الگوریتم اینستاگرام و در نتیجه کاهش نرخ تعامل و حتی اثر هشتگهای دیگر شما هم بشود.
۴٫ با نحوهی عملکرد صفحات هشتگ آشنا شوید: صفحات هشتگ اینستاگرام، یک راه عالی برای نمایش محتوای شما به مخاطبان جدید است، بهخصوص اگر بتوانید پست خود را در قسمت تاپ-پست قرار دهید. صفحات هشتگ تمام محتوای مرتبط با یک هشتگ خاص را نشان میدهند. پس اگر فردی یک هشتگ را جستوجو کند و پست شما جدیدترین پست حاوی آن هشتگ باشد، اولین چیزی که در قسمت ریسنت پست میبیند، محتوای شماست.
.
۵٫ از هشتگهای تکراری استفاده نکنید: ممکن است وسوسه انگیز باشد که بهراحتی یک لیست طولانی از هشتگها را برای هر پست کپی و پیست کنید؛ اما با توجه دستورالعملهای اجتماعی اینستاگرام که بهوضوح بیان می کنند: “پست کردن نظرات یا محتوای تکراری ممنوع است”، استفاده از هشتگهای مشابه برای هر پست، سبب جریمهی محتوای شما توسط الگوریتم اینستاگرام خواهد شد.
۶٫ مطمئن شوید که هشتگ اینستاگرام دقیقا همان معنای مدنظر شما را منتقل کند: هشتگها اغلب رشتهای از کلمات به هم چسبیده هستند و اینکه مشخص نیست یک کلمه کجا تمام میشود و کلمهی بعدی شروع میشود، میتواند مشکلساز باشد. گاهی اوقات افراد بدون درک کامل از گذشته و زمینهی یک هشتگ پرطرفدار به آن میپیوندند. این اقدام بعضی مواقع میتواند به یک فاجعهب تمام عیار برای روابط عمومی برند تبدیل شود.
۷٫ هشتگها را برای استفاده در آینده یادداشت کنید: اگر اغلب از هشتگهای مشابهای استفاده میکنید، میتوانید آنها را در جایی یادداشت کنید تا زمان تایپ آنها را کاهش دهید. این به معنای استفاده از هشتگهای یکسان در همهی پستها نیست؛ بلکه شما با داشتن فهرستی از هشتگهای مرتبط با انواع مختلف محتواهایی که در پیج پست میکنید، در زمان تایپ کردن صرفهجویی میکنید.
چگونه میزان بازدهی هشتگهایی که استفاده کردهایم را بفهمیم؟
برای اینکه مطمئن شوید که از هشتگهای مناسب و پربازده استفاده میکنید، به یک ابزار تجزیه و تحلیل هشتگ نیازمندید. بهطور مثال اپلیکیشن Sprout عملکرد همهی هشتگهایی را که از آنها در پستها استفاده میکنید را پیگیری می کند. با استفاده از این برنامه متوجه خواهید شد که از کدام هشتگ اینستاگرام بیشتر استفاده میکنید و کدام هشتگها بیشترین نرخ تعامل را ایجاد کردهاند. با بررسی تجزیه و تحلیلهای ممکن است در نهایت به این نتیجه میرسید که هشتگهای پراستفادهی شما لزوماً همان هشتگهایی نیستند که بیشترین نرخ تعامل با مخاطبان را ایجاد کردهاند و شما باید در نحوهی استفاده از هشتگها تجدید نظر کنید.
لیست مهمترین هشتگهای اینستاگرام
لیست پنجاه هشتگ برتر اینستاگرام به این ترتیب است. اعداد داخل پرانتز نشان دهندهی تعداد استفاده از آنهاست.
- #love (1.835B)
- #instagood (1.150B)
- #fashion (812.7M)
- #photooftheday (797.3M)
۵٫ #beautiful (661.0M)
۶٫ #art (649.9M)
۷٫ #photography (583.1M)
۸٫ #happy (578.8M)
۹٫ #picoftheday (570.8M)
۱۰٫ #cute (569.1M)
۱۱٫ #follow (560.9M)
۱۲٫ #tbt (536.4M)
۱۳٫ #followme (528.5M)
۱۴٫ #nature (525.7M)
۱۵٫ #like4like (515.6M)
۱۶٫ #travel (497.3M)
۱۷٫ #instagram (482.6M)
۱۸٫ #style (472.3M)
۱۹٫ #repost (471.4M)
۲۰٫ #summer (454.2M)
۲۱٫ #instadaily (444.0M)
۲۲٫ #selfie (422.6M)
۲۳٫ #me (420.3M)
۲۴٫ #friends (396.7M)
۲۵٫ #fitness (395.8M)
۲۶٫ #girl (393.8M)
۲۷٫ #food (391.9M)
۲۸٫ #fun (385.6M)
۲۹٫ #beauty (382.8M)
۳۰٫ #instalike (374.6M)
۳۱٫ #smile (364.5M)
۳۲٫ #family (357.7M)
۳۳٫ #photo (334.6M)
۳۴٫ #life (334.5M)
۳۵٫ #likeforlike (328.2M)
۳۶٫ #music (316.1M)
۳۷٫ #ootd (308.2M)
۳۸٫ #follow4follow (290.6M)
۳۹٫ #makeup (285.3M)
۴۰٫ #amazing (277.5M)
۴۱٫ #igers (276.5M)
۴۲٫ #nofilter (268.9M)
۴۳٫ #dog (264.0M)
۴۴٫ #model (254.7M)
۴۵٫ #sunset (249.8M)
۴۶٫ #beach (246.8M)
۴۷٫ #instamood (238.1M)
۴۸٫ #foodporn (229.4M)
۴۹٫ #motivation (229.1M)
۵۰٫ #followforfollow (227.9M)
سخن آخر
هشتگ های اینستاگرام ابزار قدرتمندی است میتواند باعث موفقیت استراتژی بازاریابی شما در اینستاگرام شود یا آن را با شکست روبهرو کند. اگر از هشتگها به درستی استفاده کنید افراد بیشتری پستهای شما را خواهند دید. افرادی که احتمالاً به برند و محصولات شما علاقهمند هستند. اما استفادهی اشتباه از آنها میتواند برای شما عواقبی مانند فالوورهای ناخواسته و حتی جریمه شدن توسط اینستاگرام به خاطر تخطی از الگوریتمها را به دنبال داشته باشد. همواره به خاطر داشته باشید که محبوبترین هشتگهای اینستاگرام لزوما موثرترین آنها نیستند.
اینستاگرام پیشنهاد میکند تا برای دستیابی به مخاطبان مختلف، از ترکیبی از هشتگهای محبوب و اختصاصی استفاده کنید. شما در مورد هشت اینستاگرام و استفاده از آن چه نظری دارید؟ حدس میزنید پر طرفدارترین هشتگ فارسی چه باشد؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
سؤالات متداول
۱-آیا محدودیتی برای هشتگگذاری در پست ها، استوری ها و … اینستاگرام وجود دارد؟
بله. شما میتوانید نهایتا تا ۳۰ هشتگ را در یک پست و حداکثر ۱۰ هشتگ را در یک استوری قرار دهید.
۲- چگونه هشتگهای ترند را در اینستاگرام پیدا کنیم؟
برخلاف توییتر، اینستاگرام لیستی از هشتگهای پرطرفدارش را منتشر نمیکند. با این حال، اگر یک هشتگ را در اینستاگرام جستوجو کنید، خواهید دید که چند پست با آن هشتگ به اشتراک گذاشته شدهاند. همچنین با استفاده از کلمات مشابه، فهرستی از سایر هشتگهای محبوب اینستاگرام، با تعداد پستهای هر کدام را مشاهده خواهید کرد.
۳- پرکاربردترین هشتگ های اقتصادی در اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ چه هستند؟
- #اقتصاد
- #اقتصادروز
- #بورس
- #bourse
- #forex
- #سهام
- #سهام_عدالت
- #کدبورسی
- #کارگزاری
- #broker
- #کارگزاربورس
دیدگاهتان را بنویسید