گوگل آنالیتیکس چه آمار و اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهد؟ ابزارهای آنالیز سایت
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر ۳٫۵ میلیارد سایت فعال در جهان وجود دارد. همان طور که به نظر می آید پیشی گرفتن از آن ها و افزایش رتبه سایت، کار چندان آسانی نخواهد بود. اما برخی روش ها و ابزارهای آنالیز سایت می تواند سرعت این فرآیند را بالاتر ببرد.
کاملا بدیهی است که ما سایت طراحی می کنیم تا دیده شود که این دیده شدن می تواند با اهداف متفاوتی باشد. برای مثال: فروش محصول، برندینگ، ارائه خدمات و یا صرفا ارائه دستورالعمل و ویترین. به همین جهت مهم ترین و بهترین اقدام برای کسب رتبه بهتر، ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایت است.
درابتدای امر برای اجرای روش های بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو یا به اصطلاح SEO، باید از ابزارهای تخصصی برای تجزیه و تحلیل سایت استفاده کنید. به عبارتی بدون رصد کردن سایت و تحلیل شرایط نمی توانید به جایگاه مورد نظر خود برسید. در این مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین روش های بهینه سازی سایت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
بررسی معیارها با استفاده از گوگل آنالیتیکس
مهم ترین اقدام شما اول از همه، یادگیری و استفاده از ابزار قدرتمندی به نام Google Analytics است. با استفاده از این ابزار و آمار و ارقام دقیقی که ارائه می کند، می توانید تصمیمات درست تری برای سایت خود بگیرید.
به بیان دیگر با توجه به این معیارها می توانید بفهمید گوگل برای افزایش اعتبار سایت روی چه پارامترها و فاکتورهایی حساسیت دارد تا وقت و تمرکز خود را به صورت حرفه ای روی این فاکتورهای مهم بگذارید. از طرفی با اطلاع از نقشه راه، می توانید هدفمندتر روی این فاکتورها و تولید محتوای صفحات مورد نظر وقت بگذارید.
چه آمار و اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد؟
۱- چه مرورگرهایی مورد استفاده کاربران است؟
احتمالا الان می گویید که اطلاع از این موضوع چه اهمیتی خواهد داشت؟ درجواب باید بگوییم که با دانستن این موضوع می توانید سایتتان را برای این مرورگر خاص بهینه کنید و تمرکز خود را روی مرورگرهای پر کاربردتر بگذارید.
اما توجه داشته باشید، در صورتی که سئو کار هستید، ممکن است متناسب با هر حوزه کاری کاربران از مرورگرهای مختلف و جدیدی استفاده کنند.
پس شناخت مرورگر متناسب با هر حوزه کاری با موارد دیگر متفاوت خواهد بود.
ابزارهای آنالیز سایت
۲- از چه دستگاهی برای سرچ استفاده می کنند؟
کسب رضایت کاربران و ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای آن ها جزو مهم ترین فاکتورهایی است که همواره زمان طراحی سایت و سئو باید به آن توجه داشته باشید. ابزار گوگل آنالیتیکس آمار دستگاه هایی که کاربران از آن استفاده می کنند، را به شما می دهد تا مطابق با همان دستگاه ها بهینه سازی را انجام دهید.
برای مثال کاربران در سراسر دنیا با موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ و … وارد سایت می شوند.
شناخت نسبت این دستگاه ها می توانید زمان سئو کردن سایت و طراحی UI سایز دکمه ها، نوع فونت، سایز دکمه های دعوت به اقدام (CTA)، حجم تصاویر و … تاثیرگذار باشد.
ابزارهای آنالیز سایت
۳- موقعیت جغرافیایی کاربران کجاست؟
درصورتی که از موقعیت جغرافیایی اغلب کاربران و فرهنگ آن ها اطلاعات کامل داشته باشید، ایجاد کمپین تبلیغاتی، اصولی تر و هدفمندتر پیش می رود. یکی از اقدامات مهمی که هر کسب و کار اینترنتی با استفاده از آن می تواند به کار خود رونق بخشد، همین راه اندازی کمپین تبلیغاتی است.
با شناخت بهتر نیاز، سلیقه و حتی اخلاق و فرهنگ افراد، کمپین های مناسب اجرا کنید. با این روش یک بازاریابی هوشمندانه خواهید داشت، و به صورت هدفمند تعداد کاربران نیز افزایش می یابد.
ابزارهای آنالیز سایت
۴- شرایط رقبا به چه صورت است؟
یکی از بهترین اطلاعات دیگری که گوگل آنالیتیکس در اختیار سئو کاران قرار می دهد، بررسی جایگاه فعلی و شرایط رقبا است. با این ابزار می توانید میزان ترافیک و محتوای سایت های رقبا را مشاهده و تحلیل کنید.
علاوه بر این، می توانید به صورت همزمان از چندین ابزار تخصصی Ahref ،Google Search Console و Google Analyticsاستفاده کرده و آمار مشاهده شده را همزمان نمایید.
ابزارهای آنالیز سایت
۵- صفحات کم کار سایت کدام اند؟
همه ما به دنبال محتوا بروز و اپدیت شده هستیم. این موضوع مختص سایت های خبری نیست، بلکه سایت های آموزشی، آماری و فروشگاهی هم باید محتوا و موضوعات خود را جدید و بروز نگه دارند.
اگر این روال طی نشود، بدیهی است کاربران از سایت خارج شده و به دنبال سایت بعدی بروند. بازاریابان محتوا علاوه بر تحقیق کلمه کلیدی و سایر اقدامات لازم برای تولید محتوای بهینه، همواره سعی می کنند محتوای جدید و جذاب به کاربران ارائه دهند.
پس کارشناسان تولید محتوا به همراه تیم سئو باید صفحات مختلف سایت را جستجو کرده و صفحات کم کار را پیدا کند. برای این کار نیز تیم تولید محتوا و سئو کار باید صفحاتی که کم تر از سایر صفحات باز شده و Bounce Rate بالایی دارند یا به صورت کلی تعداد ترافیک آن پایین است را تحلیل کنند.
مطالبی که بازدید کمی دارند، ممکن است دارای شرایط زیر باشند:
- تعداد کلمات مقاله کم تر از مقدار استاندارد است.
- تعداد بک لینک آن ها کم است.
- قدیمی تر هستند.
- از طریق موتورهای جستجوی مختلف کم تر پیدا شده اند.
پس از شناسایی این صفحات، باید با استفاده از کلمات کلیدی جذاب و کاربردی، مجددا برای این صفحات تولید محتوا کنید. یکی از روش های موفق و مهم برای این کار استفاده از نقشه های ذهنی برای شروع تولید محتوای جدید است.
در واقع در روش پیروی از نقشه های ذهنی، کارشناس تولید محتوا موضوعات بزرگ تر را انتخاب کرده و سپس آن را به موضوعات و جزئی تر تقسیم می کند. که با این موضوعات جدید و جزئی می توان محتواهای تخصصی زیادی نوشت.
بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ روشها کاهش نرخ پرش سایت
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی در رابطه با گوگل آنالیتیکس و بخشهای مختلف آن پرداختیم. امیدوارم این بررسی اپشن های گوگل آنالیتیکس بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. اگر سوال و یا نظری در زمینۀ طراحی سایت، آموزش سئو و … دارید می توانید با ما در میان بگذارید.
در سئوسایت چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟- نبایدها سئو
دیدگاهتان را بنویسید