۸ تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ
مفهوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ در چیست ؟ ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی که امروز هرجایی آن را می شنوید! پس از آشنایی با حوزه های مرتبط به دیجیتال مارکتینگ متوجه می شوید که قدرتمندترین جنبه تجارت الکترونیک همین دیجیتال مارکتینگ است. در هر حوزه ای که فعالیت می کنید قطعا رقابتی برای فروش بیشتر وجود دارد و اگر شما هم می خواهید وارد این رقابت تنگاتنگ شوید باید روش ها و در ادامه ترفندهای آن را بیاموزید. دنیای امروز به افراد به روز نیاز دارد.
بازاریابی دیجیتال و بهره مندی از ابزارهای آن راه کاری هوشمندانه برای رشد کسب و کار شماست.
به تعبیر دیگر دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی در فضای دیجیتال با استفاده از ابزارهای آنلاین است. در این روش فعالیت به صورت آنلاین است و کاربران به کمک موتورهای جستجو، به ارائه خدمات می پردازند.
از دیجیتال مارکتینگ می توان برای تبلیغات و برندینگ نیز استفاده کرد. زمانی که با روش های مناسب به معرفی محصولات یا خدمات یک برند می پردازید، قطعا بازده آن را خواهید دید.
هدف اصلی ما فروش و معرفی محصولات و خدمات به جامعه هدف است. اما فقط به بازاریابی محتوا در فضای مجازی محدود نمی شود، بلکه خیلی فراتر از آن است. (دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده)
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
آغاز فعالیت در این حوزه از زمانی آغاز شد که اولین وسیله اینترنتی وارد بازار شد و گسترش آن زمانی اتفاق افتاد، که اینترنت در دست همگان به شکل راحت قرار گرفت. در آن زمان بود که یک بستر کاملا جدید برای بازاریابی به وجود آمد. امروزه خیلی ساده تر از گذشته می توانید برنامههای بازاریابی را با کمک دیجیتالی شخصی اجرا کنید.
مزایای آن سبب شد زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ به سرعت متولد شوند. اولین زیرشاخه آن ایمیل مارکتینگ بود که امروزه شیووه های بسیار جدیدتری وارد بازار شده است.
مهم ترین قانون این حوزه مشاوره گرفتن از افراد متخصص است، نه صرفا افرادی که ادعایی در این زمینه دارند!
درحال حاضر افراد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند دراین زمینه متخصص اند اما نتیجه کار نشان می دهد که چه کسی واقعا می تواند به شما اصولی کمک کند و شما را به دنیا معرفی کند. پس گول تبلیغات و شعاف ها را نخورید و حسابی تحقیق کنید.
پیشنهاد مطالعه : ۱۰ روش موثر دیجیتال مارکتینگ
اما چرا یک کسب و کار باید دیجیتالی شود؟ چه ارزشهایی به آن اضافه می شود؟ در ادامه به بیان عللی که کسب و کارها باید به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند می پردازیم :
۱- دسترسی به تمام جهان
مهم ترین تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز این است که امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود، دست کم به یک دستگاه دیجیتال مثل لب تاپ و موبایل دسترسی نداشته باشد. با دیجیتال مارکنتینگ با تمام دنیا در هر ساعت از شبانه درارتباط هستید.
اما این آپشن ساعت در روش های سنتی وجود ندارد و شما باید در ساعات خاصی فعالیت کنید. در رابطه با مکان هم این مزیت وجود دارد که در دنیای دیجیتال امکان تبلیغات در هر جایی حتی در قالب یک کامنت در زیر پست های مرتبط امکان پذیر است. اما روش های سنتی به مکان های خاصی برای نصب بیلبورد نیاز دارند.
درنهایت اگر متوجه شدید که از این راه بازدهی ندارید به سادگی می توانید هزینه ها را کاهش دهید که امکان آن در تبلیغات سنتی وجود ندارد. مثلا اگر از بیلبوردی که برای تبلیغات درنظر گرفته بودید نتیجه ای دریافت نکنید، هزینه را باید به صورت ثابت پرداخت کنید.
پس راه های مختلف دیجیتال مارکتینگ را امتحان کنید تا به راهی که به دردتان می خورد برسید. اگر تولید محتوا در اینستاگرام به دردتان نخورد، تبلیغات کلیکی را امتحان کنید.
۲- هزینه مناسب
برای سرمایه گذاری در تبلیغات سنتی مثل چاپ و انتشار بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی باید هزینه زیادی کنید. با وجود این نرخ ها امکان تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک و رشد آن ها وجود ندارد پس نمی توانند در رقابت با کسبوکارهای بزرگ قرار بگیرند. با استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، میتوانید کمپینهایی متناسب با بودجه خودتان تعریف کنید.
۳- قابلیت اندازه گیری
تحلیل و اندازه گیری میزان موفقیت در پایان هر دوره از بازاریابی سبب می شود بدانید مسیرتان درست بوده است یا نیاز به تغییراتی در استراتژی تان دارید اما شما هیچ گاه نمیتوانید بفهمید چند نفر بیلبورد شما را در بزرگراه دیده اند یا چند نفر تراکتی که پخش کرده اید را با دقت خوانده اند؛ اما به لطف دنیای دیجیتال قابلیت ردیابی هر فعالیت دیجیتالی، وجود دارد. حتی میزان زمانی که برای خواندن محتوا شما گذاشته اند را می توانید ببینید. با وجود این اطلاعات به دست آوردن نرخ تبدیل، نرخ فروش، و میزان بازگشت سرمایه … امکان پذیر است.
۴- دسترسی به مخاطب هدف
بهترین حالت برای یک کسب و کار این است که افرادی او را دنبال کنند که به او نیاز دارند. اصطلاحا به این دسته از کاربران مخاطب هدف گفته می شود. در دیجیتال مارکتینگ روشهایی مانند سئو وجود دارند که دسترسی به مخاطب هدف را آسان می کنند و کسب و کارتان را به کاربر معرفی می کنند. روش دیگر استفاده از تگ یا هشتگ است که دسته بندی ایجاد می کند.
۵- نرخ تبدیل بالا
طبق توضیحاتی که درمورد قبل آورده شد، در دیجیتال مارکتینگ روی مخاطبان خاصی تمرکز میکنید، پس احتمال تبدیل این مخاطبان به لید و لید به مشتری، بیشتر است.
۶- انعطاف پذیری
دیگر تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ این است که جهان ما، دائماً در حال تغییر شکل است پس ما هم برای پیشرفت در آن باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم. امروزه شکل تجارت تغییر کرده و مدیرانِ کسب و کارها با روشها و متدهای جدید هماهنگ می شوند.
دیجیتال مارکتینگ به شما امکان منعطف بودن می دهد. در اواسط راه متوجه می شوید که این راه جواب نمی دهد؟ مهم نیست برگردید و راه دیگر را امتحان کنید، چیزی از دست نخواهید داد.
فکر می کنید اگر به صورتی دیگر سایت را ری دیزاین کنید مخاطب بیشتری را جذب می کنید؟ همین الان شروع به ایجاد تغییر در بنر و فونت های سایت بکنید. این تغییرات به سرعت قابل انجام اند و از اتلاف وقت جلوگیری می شود.
پیشنهاد مطالعه : مهارت های لازم برای دیجیتال مارکتر ها
۷- امکان دریافت ری اکشن
هرچه بیشتر با مخاطبان خود وقت بگذارید یا به اصطلاح اینتراکشن بالایی داشته باشید می توانید چهره ی مردمی و محبوب تری از خودتان را به نمایش بگذارید که قطعا جواب خواهد داد! بخش کامنت در سایت و شبکه های اجتماعیتان را جدی بگیرید و کامنتی را بدون پاسخ نگذارید. حتی گاهی خودتان امکان مکالمه ایجاد کنید با پرسیدن سوال های مربوط در قسمت کپشن پست.
۸ -ایجاد فرصت شغلی
بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. دنیای امروز امکان کار را برای افراد با هر توانایی فراهم کرده است. حتی یک خانم خانه دار می تواند با یک لب تاپ در منزل درآمد بالایی داشته باشد یا دانشجویانی که امکان کار تمام وقت را ندارند می توانند دراین زمینه مشغول به کار شوند.
۹ -فرهنگ متفاوت
در هر حوزه ای که مشغول به کار باشید، فرهنگ خاص خود را برای برخورد با مشتری دارد. حتی نحوه تبلیغات هم در هر فیلد کاری با دیگری فرق دارد. برای اینکه فرهنگ کسب و کار خود را از حالت سنتی به دیجیتال تغییر دهید، باید از نیروهای خود پشتیبانی کرده و آموزشهای لازم را در اختیارشان قرار دهید. یعنی این شیوه جدید کار را میان نیروهای خود جا بیاندازید تا طرز تفکر جدیدی نسبت به کسب و کار پیدا کنند.
۱۰ -کیفیت بیشتر کارها
برای ایجاد تغییر در کسب و کار و دیجیتالی کردن آن، به کیفیت توجه کنید؛ اما یعنی چه؟ شما باید استراتژیهای تجارت، کیفیت محصولات و خدمات را به بهترین شکل پیش ببرید؛ در غیر این صورت نتیجهی مطلوبی دریافت نمی کنید.
سخن پایانی…
به طور کلی ایجاد تغییرات در کسب و کارهای سنتی و تبدیلشان به کسب و کار دیجیتال، همیشه با یک گارد همراه است که افراد عموما ترجیه می دهند در زمینه ای که سال ها کار کرده اند شانس خود را امتحان کنند و به عبارتی از نقطه امن خود بیرون نیایند. اما غافل از اینکه زندگی در دنیای امروز نیازمند اپدیت شدن است و عقب ماندن از آن یعنی عقب ماندن از سرمایه و پول بیشتر!
امیدواریم با این مقاله تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ را درک کرده و ترغیب به دیجیتالی شدن کسب و کارتان شده باشید و اکنون بدانید که چرا همه نوع کسب و کاری نیاز به این تغییر بزرگ دارد.
دیدگاهتان را بنویسید