متا تگ چیست ؟
متا تگ که از ابزارهای سئو می باشد می تواند در فرآیند دیده شدن و رتبه سایت تاثیرگذار باشد. متا تگ HTML ، تگی است که دارای متادیتای آن سند باشد. از آن ها در صفحات HTML تحت وب استفاده می کنند.
حتما برایتان سوال پیش آمده است که اصلا متا دیتا یعنی چه؟ درواقع متا دیتا شامل اطلاعاتی می باشد که درباره موضوعات دیگر داده می شود. به عبارتی دیتای دیتای دیگری ! از آن در صفحات وب برای تعیین اطلاعات توضیحی، منابع و آمار یک صفحه استفاده می کنند.
پیشنهاد مطالعه : روش های انتخاب کلمه کلیدی
هرچیزی که در صفحات مختلف وجود دارد با کد HTML نوشته شده است. اما مرورگرهمه این کدها را نشان نمی دهد فقط قسمتی از آن ها قابل دیدن است که قابل خواندن برای انسان است. این کدها باید جوری تبدیل شوند که ما بتوانیم درک کنیم. برای همین زمانی که شما در حال گشتن در صفحات وب هستید فقط متن و تصویر می بینید.
موضوع بحث ما ( متا تگ ) نیز قسمتی از کدهای HTML است که شامل محتواهایی در رابطه با صفحات وب هستند و در بخشی از یک سند HTML قرار می گیرند. تمامی این کدها برای توصیف محتوای ما و کلمات کلیدی استفاده می شوند.
زمانی که به دنبال یک موضوع خاص در گوگل می گردید موتورهای جستجوگر گوگل با استفاده از الگوریتمی که تعریف شده است و متا تگ هایی که زده شده است بهترین نتیجه را برای شما نمایش می دهد.
چگونه متا تگ را در صفحه ببینیم ؟
این تگ به کمک موتورهای جستجو می آید تا به راحتی بتوانند صفحات گوناگونی که وجود دارد را ایندکس کند. اما جزو محتوای اصلی صفحه نیستند و مخاطب نمی تواند آن را ببیند. حال اگر شما می خواهید آن را ببینید، باید در یک قسمت از فضای خالی صفحه ، کلیک راست کرده و مشاهده منبع صفحه را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که باز شد کدهای HTML و Meta Tag قابل دیدن است.
برای استفاده از تگ نیاز به برنامه نویس دارید، زیرا اگر درست انجام نشود خسارت زیادی به سایت زده می شود. این توضیحات برای سئو اهمیت دارند و نباید دستکم گرفته شود. پس اگر می خواهید بهینه سازی سایت در بهترین فرم آن انجام شود متا تگ را جدی بگیرید. محل صحیح متا تگ درون تگ head در Html است.
تاثیرات متا تگ در سئو
بالا بردن تجربه کاربری و نرخ تبدیل
کم کردن پرش با توضیح مستقیم هدف صفحه
انجام سئو on-page
داشتن بستری برای حذف محتوا تکراری
دلیل اهمیت متا تگ
ابزار و روش های سئو دائما در حال اپدیت شدن هستند. موتورهای جستجو با خواسته افراد آشنا هستند. آن ها می خواهند که نتایجی که برایشان آورده می شود دارای عبارت مورد جستجوی آن ها باشد. موتورهای جستجو با جستجوی معنا عبارات مورد نظر را درک و پردازش می کنند. اما هنوز هم تطابق داشتن عبارت جستجو شده با نتایج اهمیت دارد.
دلیل اهمیت متا تگ این است که داده های قرار گرفته در این متا تگ ها، همان هایی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند.
پیشنهاد مطالعه : روش های تامین امنیت سایت
نبایدهای متا تگ
– بیش از حد کلمه کلیدی در کیورد آوردن باعث پنالتی شدن سایت می شود.
– یک کلمه را تکرار نکنید آن کلمه را با هم خانواده بیاورید.
– در سایت فارسی بیشتر از ۲۰۰ کاراکتر نیاورید.
– کلمات کلیدی انگلیسی از۴۰۰ کاراکتر بیشتر نشود.
– کلمه کلیدی را با فاصله ننویسید بلکه با ( , ) استفاده کنید.
در سئوسایت چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟- نبایدها سئو
انواع متا تگ
lang
این تگ در html به صورت مستقیم نوشته می شود و به گوگل می گوید این محتوا به چه زبانی است. از این متا تگ برای سایت هایی که چند زبان دارند استفاده می شود تا تعیین کنند زبان اصلی صفحه کدام است. اما نبودن این تگ تاثیر منفی برای سایت شما ندارد.
rating
با این متا تگ می توانید محتوایی که برای گروه سنی خاصی نوشته شده است را مشخص کنید مثلا این محتوا برای کودکان زیر ۱۴ سال پیشنهاد نمی شود. از این قابلیت برای سایت هایی که محتوای غیر اخلاقی یا خشن ارائه می کنند استفاده می شود.
کیورد
از این نوع تگ در گذشته و زمانی که مرورگرها هنوز به اندازه کافی پیشرفت نداشتند و نمی توانستند محتواها را به صورت کامل درک کنند استفاده می شد. صاحبان سایت با تگ کیورد، کلمات کلیدی را به مرورگر معرفی می کردند. در آن زمان از این تگ سوء استفاده هایی می شد که سبب کم اهمیت شدن این متا تگ و در نهایت حذف شد.
دسکریپشن
توضیحات متا که در مقاله وردپرس به توضیح کامل آن پرداختیم نیز از انواع متا تگ هاست. دسکریپشن توضیح مختصری درمورد محتوای آن صفحه از سایت می دهد. در گذشته تعداد کاراکتر محدودتر بود اما درحال حاضر مجاز به نوشتن ۳۲۰ کاراکتر هستید که اگر از این تعداد بیشتر باشد ادامه متن به صورت سه نقطه (…) نشان داده می شود.
زمانی که متا دسکریپشن را مرتبط با یک موضوع و کلمه کلیدی می نویسید، ولی گوگل این محتوا را برای کلمه دیگری به مخاطبتان نمایش می دهد، خود به خود متا دسکریپشن شما را حذف و بخشی از متن را که به جستجو کاربر مربوط است جایگزین آن می کند. این اتفاق برای زمان هایی که متا تگ دسکریپشن برای مقاله تان نمی نویسید نیز تکرار می شود و گوگل به صورت خودکار مناست ترین بخش را به کاربر نشان می دهد.
ربات
هدف تگ ربات ایجاد محدودیت برای ربات های خزنده است. در حالت دیفالت تگ ربات در سایت، دسترسی کامل به ربات های موتور جستجوگر در رابطه با محتوای صفحه را می دهد. زمانی که می خواهید دسترسی خزنده موتورهای جستجوگر به صفحه ای را محدود کنید از متا تگ ربات استفاده کنید.
نوترنسلیت
حتما مشاهده کرده اید زمانی که وارد یک سایت خارجی می شوید پنجره ای در بالای صفحه برای شما ظاهر می شود که به شما اجازه تغییر زبان سایت به زبان شما را می دهد این قابلیت با متا تگ نوترنسلیت قابل انجام است.
نمونه ها دیگر
با این کد صفحه وب زبان فارسی را پشتیبانی میکند:
<meta charset=”UTF-8″>
با متا تگ زیر توضیحاتی که می خواهید در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شوند تنظیم می شود:
<meta name=”description” content=”Free Web tutorials”>
برای تعیین نویسنده صفحه از این روش استفاده کنید:
<meta name=”author” content=”arezoo”>
با کد زیر هر ۳۰ ثانیه صفحه را رفرش می کنید:
<meta http-equiv=”refresh” content=”30″>
تگ زیر ابعاد بخش های مختلف را در هر مانیتوری با هر ابعادی تنظیم می کند.
<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0>
متا تگ Open Graph طریقه نمایش محتوای لینک را بهینه می کند. این متا تگ تاثیر مستقیمی در سئو ندارد ولی جزو موثرترین هاست:
<meta property=”og:title” content=”title”/>
<meta property=”og: description” content=”description”/>
<meta property=”og:type” content=”website”/>
<meta property=”og:url” content=http://www.exmple.com/>
<meta property=”og:image” content=http://www. exmple.com/image-name.jp/>
نتیجه گیری
اگر می خواهید در فیلد کاری خودتان یک سایت معتبر با رتبه بالا داشته باشید باید بدانید کدهای سایت چقدر در سئو موثر است.
این مبحث بسیار کاربردی است اما نیازی نیست همه ی آنها را به کار ببرید. از تگ های مهم بالا استفاده کنید و شاهد جذب مخاطب و گوگل باشید.
پیشنهاد مطالعه : تاثیر برچسب گذاری در سئو سایت
دیدگاهتان را بنویسید