شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
حال که می دانید مارکتینگ چه دنیای پیچیده و متفاوتی است، بهتر است نگاهی هم به شغل های این شاخه بیاندازیم و با آن ها هم آشنا بشویم تا بدانیم وظایف دیجیتال مارکترها چیست و نیاز به چه مهارت هایی دارند.
اما دیجیتال مارکتینگ چیست ؟( اصول بازاریابی دیجیتال به زبان ساده )
به شکل کلی شغل های موجود در دیجیتال مارکتینگ به سه بخش زیر تقسیم می شوند:
وظایف مربوط به مدیریت :
در این بخش از کار مارکتینگ، یک مدیر باید به تحلیل و تعیین انواع استراتژی های بازاریابی که در زمان حال پاسخده است، بپردازد و هر روز در این مهارت آپدیت شود.
بخش های آموزش و مشاوره :
فردی که به یک مهارت و تخصص در این زمینه دست یافته است می تواند به مشاوره به کسب و کارها یا تهیه دورههای آموزشی در قسمت بازاریابی مشغول شود.
پیشنهاد مطالعه : مهارت های لازم برای دیجیتال مارکتر ها
بازاریابی و انواع راه های آن :
قسمت اعظم این فعالیت مربوط به این قسمت می باشد که نیروهای اجرایی باید به بازاریابی مشغول باشند و با انواع و اقسام روش های آن آشنا باشند تا در صورت نیازِ هر کسب و کار بهترین استراتژی را ارائه دهند.
این بخش می تواند به اندازه وسعتِ آن کسب و کار به چند زیرمجموعه تقسیم شود. اما مسیر کلی بازاریابی را می توان به چهار بخش آگاهی، علاقه، تصمیم و اقدام به خرید تقسیم کرد.
شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
در فضای کنونی کسب و کارها، یک مارکتر باید به دیجیتال مارکتینگ هم مسلط باشد و بالعکس، یک دیجیتال مارکتر باید بازاریابی را هم بشناسد. هرچند بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه ای از بازاریابی است ولی در کشور ما گاهی تفاوت هایی برای آن ها قائل می شوند. وظایف دیجیتال مارکترها بسیار گستردهاست. شرح وظایف دیجیتال مارکترها :
۱- مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیریت کردنِ روند بخش های مختلف یک شرکت دیجیتال مارکتینگ به عهده مدیر دیجیتال مارکتینگ است. وظیفه اصلی مدیریت، ، ترسیم کردن یک نقشه کلی از مسیر پیش رو است و همچنین برنامه ریزی برای رسیدن به هدف های تعیین شده برای شرکت. در برخی موارد، عنوان شغلی بازاریاب محصول هم جزو وظایف این شغل قرار می گیرد و یک نفر مسئولیت کلی بازاریابی برای محصول را در فضای آنلاین به عهده دارد. یک مدیرِ دیجیتال مارکتر بر تیم بازاریابی نظارت می کند در عین حال نقش هماهنگ کننده میان مدیران تیم های دیگر را هم داراست. چنین فردی باید بسیار دقیق، با تجربه، متخصص و دارای سابقه کاری زیادی باشد تا بتواند هر چیز را سر جای خودش حل و فصل کند.
۲- متخصص سئو و مسئول تولید محتوا
از اصلی ترین کانال های گرفتن ورودی برای هر سایت، کار بر روی موتورهای جست و جوگر می باشد. یک متخصص سئو به بهینه کردن سایت و محتوای درون آن می پردازد تا اعتبار و یا به عبارتی رتبه سایت را در گوگل بالا بیاورد و سایت مورد نظر در نتایج سرچ گوگل در لینک بالاتری قابل مشاهده باشد. انجام این کار راهکارهای خاص خودش را دارد که در مقاله ای جداگانه تحت عنوان سئو وردپرس به طور مفصل درمورد آن صحبت شده است. اما انجام این کار هم نیازمند یک تیم حرفه ای می باشد تا هر بخش را کاملا تخصصی تحت اختیار بگیرد.
مدیر سئو:
وظیفه ی یک مدیر سئو مشخص کردن استراتژی و مسیر فعالیت های مورد نیاز برای بهبود رتبه سایت و همچنین بررسی روند پیشرفت این فعالیت ها است.
سئوکار یا کارشناس سئو:
از جمله وظایف دیجیتال مارکترها که تحت عنوان سئوکار مشغول به کار هستند این است که کارهای اجرایی را در بخش سئو انجام دهند. مواردی مانند: انتشار رپورتاژ و لینک سازی خارجی، انجام سئو تکنیکال با همکاری برنامه نویس سایت و تحقیق و تحلیل کلمه های کلیدی مورد نیاز و کلمه هایی که در سایت های رقبا به آن ها پرداخته شده است، بخشی از این وظایف هستند.
مدیر محتوا:
این بخش از کار بدین صورت است که مدیر محتوا تمام موضوعات مربوط به بلاگ و محتوای سایت را مدیریت می کند. او استراتژی هایی برای تولید محتوا معرفی می کند و تقویمی ارائه می دهد تا طبق آن محتواها بر روی سایت بارگذاری شوند. همچنین وظیفه نظارت بر فعالیت نویسندگان بخش بلاگ هم به عهده مدیر محتوا می باشد.
کارشناس تولید محتوا:
همان که می دانید این افراد به تولید محتوای سایت بر اساس موضوعات مشخص شده توسط مدیر محتوا در تقویم محتوا مشغول هستند. موضوعی که در این جایگاه شغلی بسیار با اهمیت است هنر نویسندگی، نگارش و خوانایی محتواست.
به صورت کلی در بخش سئو شاخص های زیر اهمیت دارد :
- تعداد بازدید
- ورودی از گوگل
- تعداد کاربر جدید
- نرخ پرش سایت
- میانگین زمان ماندن کاربران در سایت
- و …
۳- شغل های بخش تبلیغات آنلاین
همان طور که می دانید از دیگر روش های ورودی گرفتن برای کسب و کارتان این است که به بخش تبلیغات توجه کنید. کمپین های متفاوتی را طرح ریزی کنید تا در طی زمان بتوانید ورودیهای باکیفیت و وفاداری را به مجموعه خود اضافه کنید. همان طور که می دانید هر ورودی مناسب نیست. بلکه زمانی می توانیم به آن امیدوار باشیم که مخاطبان ما جزو مخاطبان هدف باشند.
مدیر کمپین:
از جمله وظایف دیجیتال ماکترها تحت عنوان مدیر کمپین این است، که برای برگزاری کمپین برنامه ریزی کند و در طی آن هم به نظارت و تحلیل بپردازد. این شغل مسئول اصلی موفقیت در قسمت تبلیغاتِ یک برند است.
مجری کمپین:
این شغل وظیفه انجام کارهای اجرایی را در برگزاری کمپین ها دارد. هرچند در کشور ما شغلی تحت این عنوان کمتر دیده می شود اما اهمیت این جایگاه شغلی قابل انکار نیست. تنها در مواردی می بینیم بسته به پلتفرمی که کمپین در آن اجرا می شود، متخصصین آن پلتفرم این وظیفه را انجام می دهند. برای مثال متخصص گوگل ادز خودش کمپین گوگل ادز را ارائه می دهد یا کمپین پلتفرم های تبلیغات کلیکی را خود متخصص این شبکه اجرا میکند.
گرافیست:
طراحی گرافیکی تبلیغ ها، بنر سایت، تصاویر مروبط به محتوای سایت بر عهده ی این جایگاه شغلی است. درمواردی هم علاوه بر تصاویرِ طراحی شده نیاز به ساخت موشن گرافیک و ویرایش ویدیوها هست که برعهده تدوین گر و یا همان گرافیست می تواند باشد.
کپی رایتر:
نوشتن متن های تبلیغاتی توسط کپی رایتر انجام میدهد. فردی که در این پوزیشن مشغول به کار است وظیفه دارد نویسندگی و تبلیغات را با هم ادغام کند و با ارائه متن های جذاب، گیرا و کاربردی به جذابیت موضوع بیافزاید.
به طور کلی در بخش تبلیغات آنلاین موارد زیر اهمیت دارد که باید مدام پیگیری و چک شود :
- تعداد ورودی از تبلیغات
- نرخ بازگشت سرمایه کمپین
- میزان موفقیت هدف
- و …
۴- شغل های بخش فروش
از دیگر قسمت های مهم در یک کسب و کار موفق بخش فروش آن است. در کشورهای توسعه یافته این جایگاه شغلی از بخش بازاریابی جدا شده است تا این بخش بر روی هدف اصلی اش یعنی افزایش میزان فروش و سودآوری کسب و کار متمرکز باشد. برای بیان ساده ی تفاوت میان بازاریابی و فروش تنها کافیست بدانید تیم بازاریابی وظیفه جذب مشتری بالقوه و تیم فروش وظیفه تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل را برعهده دارد. از جمله شغل های موجود در این زمینه عبارتند از :
مدیر فروش:
تیم فروش توسط مدیر آن هدایت می شود. چنین فردی با درایت خود بر تیم، نظارت خواهد داشت. همچنین با دیگر مدیران بخش های متفاوت مجموعه درارتباط است، تا روند پیشرفت فروش را مورد بررسی قرار دهد.
فروشنده:
نهایی کردن فروش وظیفه ی فروشنده است. فروشنده های شرکت با ابزارهای متفاوت از طریق چت و تلفن گرفته تا گذاشتن یک جلسه حضوری تصمیم خرید را نهایی و ثبت می کنند. اما این جایگاه شغلی در کسب و کارهایی که فروش مستقیم ندارند، وجود ندارد.
خدمات قبل/پس از فروش:
اما همه چیز با فروش به پایان نمی رسد. یک شرکت معتبر و حرفه ای در بخش فروش خود نیروهایی تحت عنوان خدمات قبل و پس از فروش دارد. برای راضی نگه داشتن مشتری وجود این شغل الزامی است. حتی در کسب و کارهای مدرن از نرم افزارهای مدیریت ارتباط مشتری استفاده می شود که نیاز به متخصصین خاص خود دارد.
به شکل کلی موارد زیر در بخش فروش یک مجموعه بااهمیت است که نشان دهنده موفق عمل کردن اعضای این بخش است :
- تعداد فروش
- نرخ تبدیل مذاکره به فروش
- میزان رضایت مشتریان
- نرخ بازگشت مشتریان
- و …
۵- شغل های مربوط به شبکه های اجتماعی
امروزه با سرعت رشد بالای شبکه های اجتماعی و افزایش محبوبیت آن در بین مردم، هر برند باهوش و آینده بینی می داند که نباید از این فضا غافل شود و باید از آن در جهت اهداف بازاریابی بهره برد.
مدیریت شبکه ها اجتماعی:
صفحه های کسب و کار شما نیاز به مدیریت دارند. فعال بودن در شبکه های اجتماعی از جمله راه های باقی ماندن در رقابت است. پس با تعیین استراتژی و نظارت بر کار ادمین هایی که دارید، بقای خود را در این فضا تضمین کنید.
ادمین:
قرار دادن محتوا، پاسخ به دایرکت ها و کامنت ها همگی از وظایف ادمین است. این جایگاه شغلی بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی می تواند برای شما درآمد بالایی را به ارمغان بیاورد. همچنین چون درخواست برای داشتن ادمین زیاد است به راحتی هم می توانید کار پیدا کنید. این یک شغل ۲۴ ساعته است که در هر شرایطی می توانید آن را انجام دهید. چه خانه دار باشید، چه محصل و چه بر سر کاری نیمه وقت باشید. تنها کافیست صفحه موردنظر را پویا نگه دارید. از دیگر وظایف ادمین، انجام فعالیت های پیشرفت صفحه و گرفتن دنبال کننده های بیشتر است.
برای تحلیل وضعیت مدیریت شبکه های اجتماعی در کسب و کارتان موارد زیر را بررسی کنید :
- تعداد دنبالکننده
- نرخ تعامل کاربران
- میزان ورودی سایت از این شبکه ها
- و …
۶- تیم تحلیل آمار و داده ها
تا زمانی که فعالیت های بازاریابی مورد تحلیل و بررسی قرار نگیرند نمی توان از میزان پیروزی یا شکست استراتژی مد نظر مطمئن شد. پیشرفتی حاصل نخواهد شد مگر اینکه همه چیز مدام درحال مانیتور شدن باشد. وظیفه این تیم اول از همه جمع آوری دقیق داده ها و آمارها و سپس تحلیل به کمک تیم های بازاریابی و فروش می باشد.
بازاریاب عملکرد:
یک بازاریاب عملکرد تلاش می کند تا فعالیت هایی را انجام دهد که قابل اندازه گیری باشند. چنین فردی با تعیین شاخص های کلیدی عملکرد و محاسبه آن ها، میزان موفقیت هر قسمت را اندازه می گیرد. این کار کمک می کند تا مدیر براساس این اطلاعات، میزان بودجه و نیروی انسانی را به شکل صحیح تری تقسیم کند.
پیشنهاد مطالعه : کوچینگ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چرا همه ی ما به آن نیاز داریم؟
تحلیل گر داده ها:
از دیگر وظایف دیجیتال مارکترها تحت عنوان یک تحلیلگر داده این است که با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس و دیگر نرم افزارهای مرتبط به تحلیل بپردازد. قرار گرفتن در این جایگاه شغلی نیازمند علاقه به آمار و دادهها و اطلاعات و کار کردن با آن ها دارد.
محقق بازار:
از دیگر بخش هایی که نیاز به تحقیق و تحلیل دارد بازار است. قبل از انجام هر کاری باید شرایط موجود توسط محققان بازار بررسی و تحلیل شود تا برنامه ریزی هایی براساس آن ها انجام بپذیرد. شاید این عنوان کمتر دیده شده باشد اما افرادی در هر کسب و کار هستند که در موقع نیاز به تحقیقات بازاریابی می پردازند.
۷- بخش برندینگ و روابط عمومی
در مورد واحد برندینگ هم مانند فروش ممکن است بعضی افراد آن را مجزا از بازاریابی بدانند. بخش برندینگ تلاش دارد تا یک زاویه دید قوی و مطرح نسبت به کسب و کارتان از دید مشتری خلق کند. امروزه تخصص دیجیتال برندینگ هم به این حوزه اضافه شده و وظیفه متمرکز برندسازی در بستر وب را بر عهده دارد.
مدیر برند:
نظارت بر فعالیت های یک برند چه در خارج و چه در داخل برعهده مدیریت است. کسب و کارهای بزرگ که دارای بخش مجزا برای برند هستند باید تعیین استراتژیهای برندینگ و نظارت اجرای آن را به مدیر برند بسپارند.
مدیر روابط عمومی:
بخش روابط عمومی نیاز به حضور فعال در بین مردم دارد تا نامی خوب از کسب و کار بسازد و بحران هایی که ممکن است پیش بیاید را کنترا کند. مدیر روابط عمومی تمام این اهداف را با تحلیل رفتار و استخدام افراد متخصص در حوزه روابط اجتماعی محقق می کند.
موارد زیر را برای موفقیت تیم برندینگ خود بررسی کنید :
- میزان سهم صدای برند
- ارزش طول عمر مشتری
- تعداد (Mention) نام برند در شبکههای اجتماعی
- و …
دیگر شغل ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ
طراح سایت:
برنامه نویس ها نیز می توانند در قسمت مارکتینگ کار کنند. طراحی سایت و قالب های آن و همچنین اضافه کردن ویژگیهای مختلف به سایت، جزئی از وظایف مرتبط این شغل با واحد بازاریابی است.
ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ
ایمیل مارکتر:
طراحی کمپین با ایمیل وظیفه یک ایمیل مارکتر است. او از ابزارهایی که با آن ها می تواند ایمیل های جمعی ارسال کند، کاملا آگاه است و می داند چگونه با کمک یک ایمیل مشتری را به سمت خود جذب کند.
بازاریاب هک رشد:
یکی از شغلهای نسبتاً جدید در بازاریابی، متخصص هک رشد است. فرد فعال در این زمینه می کوشد خلاقیت به خرج دهد و با روش های نوین مشتریان را در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه جذب کند. چنین فردی علاوه براینکه باید با تمامی ترفندهای بازاریابی آشنا باشد، باید هوش و خلاقیت زیادی هم داشته باشد.
جمع بندی
در این مقاله، به صورت جامع شغل های مربوط به دیجیتال مارکتینگ، وظایف دیجیتال مارکترها و مهارت های مورد نیاز در هر بخش، بیان شد. همچنین از راه های کسب درآمد در این حوزه نیر، صحبت کردیم.
با وجود اطلاعاتی که بدست آوردید یک چشم انداز دارید برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ. اما نه به صورت کورکورانه بلکه کاملا با آگاهی !
اگر فکر می کنید این مقاله برای دوستانتان هم می تواند مفید باشد، حتما با آنها به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید