مهارت های لازم برای دیجیتال مارکتر ها
دیجیتال مارکتر کیست؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم، سپس بفهمیم در این حوزه یک دیجیتال مارکتر چه هدفی را دنبال می کند . مهارت های مورد نیازش چیست. دیگر امروز کمتر کسی پیدا می شود که با اینترنت و فضای آن آشنا نباشد. برهمین اساس کسب و کارهای اینترنتی هم مانند شرکت های تجاری دیگر نیاز به بازاریابی دارند. این موارد را هم باید شخصی حرفه ای انجام دهد تا به اهداف سازمان نزدیک شوند.
پیشنهاد مطالعه : دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اصول بازاریابی دیجیتال به زبان ساده
برای بیانِ ساده دیجیتال مارکتینگ باید گفت: دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان، بازاریابی و فروش محصولات که درنهایت منجر به متقاعد کردن آنها برای انجام اقدام مورد نظر می شود.
هر برندی برای جذب مشتری بیشتر، فروش بالاتر، و رسیدن به یک موقعیت برتر نسبت به رقبایش نیاز به یک دیجیتال مارکتر در تیم خود دارد. دیجیتال مارکتر فقط نقش رهبری را برعهده دارد و هدایت بازاریابی را در شرکت انجام می دهد. مواردی مانند : هماهنگی و ایجاد ارتباط بین سئوکار، بازاریاب محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی، از جمله وظایف دیجیتال مارکتر است.
از طرفی برای وظایف یک دیجیتال مارکتر نمی توان کف و سقفی درنظر گرفت. زیرا این موارد براساس گستردگیِ ارتباطات شرکت کم و زیاد می شود. مثلا در رابطه با نگارشِ محتوا در یک شرکت ممکن است یک نفر این کار را انجام دهد. اما در یک شرکت گسترده تر که در رابطه با موضوعات تخصصی تری فعالیت می کند یک تیم تولید محتوا کار را انجام دهند.
پیشنهاد مطالعه : شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها
مهارت های شخصیتی لازم برای یک دیجیتال مارکتر
یک دیجیتال مارکتر باید ویژگی های شخصیتی خاصی داشته باشد تا راحت تر مسائل را حل و فصل کند و خلاقیت همیشه ضمیمه کارش باشد. این مهارت ها عبارتند از:
حس کنجکاوی: تلاش کنید از هرچیزی که به بهبود کارتان و حرفه ای تر شدن در آن سر دربیاورید. شک نکنید ضرر نمی کنید. هرچه بیشتر بدانید، سرمایه ی ارزشمندتری خواهید داشت.
سرسخت بودن: درمقابل سختی ها خم نشوید و با بروز یک مشکل جا نزنید.
اشتیاق: حس علاقه و عشق ورزیدن به یادگیری همیشه رمز موفقیت در هر زمینه ای بوده که دیجیتال مارکتینگ هم از ای قاعده مستثنی نیست. همیشه مشتاق باشید، دقیق گوش بدهید و هرچه نیاز است را یادداشت کنید.
انعطاف پذیری: در کار همیشه یک وضعیت روتین را تجربه نخواهید کرد. پس خود را با شرایط وفق دهید و اجازه ندهید شرایط بر شما غالب شوند. به یاد داشته باشید اول مشتریان خود را شناسایی کنید و بعد ساز و کارِ مشتری پسندی، اتخاذ کنید.
.
چند منظوره عمل کردن: در انگلیسی به این ویژگی شخصیتیmulti task می گویند. یعنی فردی که توانایی انجام چند کار را داشته باشد. این ویژگی برای دیجیتال مارکترها مثل سوخت موشک در هنگام سرعت گرفتن عمل می کند.
احترام به افکار: بیاموزید به باورها، اعتقادات و ایده های سایر افراد احترام بگذارید و موضوع را از نگاه دیگران هم بررسی کنید و احتمالا ایده های بکری نیز از این طریق پیدا خواهید کرد.
تعامل: با اینکه کار شما آنلاین است ولی در نهایت شما یک بازاریاب هستید که کار اصلی اش تعامل با مشتریان است. پس طریقه ارتباط گرفتن با مشتری را خوب بیاموزید.
پایبندی به اصول: یک دیجیتال مارکتر موفق، اصول کاری مشخصی دارد. اما درکنارش وقتی برای تفریح و لذت بردن هم دارد تا همه چیز برایش فرسایشی و خسته کننده پیش نرود.
صداقت: داشتن این ویژگی شخصیتی سبب می شود تا جایگاه شما چه در محیط کار و چه درمیان مشتریان حفظ شود. به مرور زمان تعداد مراجعه کنندگان شما نیز بالا خواهد رفت، زیرا میزان اعتماد مشتری به شما بالا رفته است.
پذیرش واقعیت: باید هماوره شجاعت گفتن «من نمی دانم» را داشته باشید. موارد بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که قطعا شما نمی دانید و باید یاد بگیرید. پس درمقابل مواردی که نمی دانید گارد نداشته باشید و به دنبال یادگیری آن بروید.
پیشنهاد مطالعه : ۸ تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ
مهارت های تخصصی مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر
داشتن این مهارت هاست که شما را در حوزه کاری تان از دیگران متمایز می کند.
مهارت سرچ در گوگل را بیاموزید: طریقه جستجو کردن در گوگل را برای رسیدن به بهترین فرم از داده ها یاد بگیرید. بسیار مهم است که بدانید چطور از موتورهای جست و جو استفاده کنید، الگوریتم شبکه های اجتماعی چیست و محتوا یک سایت به چه صورت ایندکس می شود. هرچه دراین زمینه قوی تر شوید، زمان کمتری را هدر می دهید و روند انجام کارها سرعت خواهد گرفت.
کار با نرم افزارهای آفیس را بلد باشید: اکسل و ورد بیشترین کاربرد را خواهند داشت. زیرا اکسل یک نرم افزار فوق العاده برای جدول بندی کارها، فعالیت ها، هزینه ها و بودجه و مواردی از این دست است. همچنین با اکسل آمارهای خود را هم تحلیل کنید و نمودارهایی را برای خود و مشتریان تان نمایش دهید.
جمع آوری داده مهم ترین بخش در بازاریابی دیجیتال: جمع آوری و تحلیل داده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دنیای فعلی به داده ها بیش از هر چیز واکنش نشان می دهد. پس داده محور باشید و بیاموزید چگونه به درستی و کامل داده ها را جمع آوری کنید.
.
از گوگل آنالیتیکس بهره ببرید: این ابزار در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ بسیار کاربردی است. دیجیتال مارکتر ها با این ابزار به تحلیل سایت ها می پردازند و ترافیک ورودی به سایت را بررسی می کنند. ابزارهای دیگری نیز هستند که به کمک شما می آیند مانند: ابزارهای تحقیق کلیدواژه ها و سرچ کنسول گوگل که باید حداقل طریقه کار با یکی از این ها را بلد باشید.
تاثیرگذاری عملکردتان را آنالیز کنید: این بخش از کار کاملا به شما بستگی دارد که می خواهید چگونه بازده خود را بررسی کنید. مثلا میزان افزایش کاربران خبرنامه چقدر بوده؟ چه تعداد مشتری وفادار با ما اضافه شده اند؟ نرخ بازدید سایت افزایش یافته یا خیر؟ نرخ تبدیل به چه صورت است؟ راه را خودتان انتخاب کنید اما در اصل آن شک نکنید. ببرسی این موارد از نون شب هم واجب تر است.
مهارت ارتباط آنلاین و تشخیص عملکرد صحیح داشته باشید: با تقویت این مهارت می توانید، جلسات و رویدادها آنلاین برگزار کنید که بسیار برای شما مفید خواهد بود. تعامل و ارتباط دو اصل مهم در جذب مشتری است. از طرفی فردی که توانایی تشخیص عملکرد صحیح را از غلط دارد به راحتی می تواند در هرجایی بهترین تصمیم را در رابطه با کسب و کارش بگیرد و کمترین ضرر را متحمل شود.
پیشنهاد مطالعه : ۱۰ روش موثر دیجیتال مارکتینگ
چطور به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شویم؟
برای پاسخ به این سوال دو حالت را درنظر بگیرید : اول، وقتی به دنبال یک موقعیت شغلی جدید هستید و دوم، وقتی خودتان می خواهید به فروش محصول و خدمات بپردازید. اگر دقت کنید می بینید که فرقی نمی کند جزو کدام دسته باشید؛ به هرحال باید خط فکری، مهارت و ابزارهای موردنیاز یک دیجیتال مارکتر را به خوبی فرا بگیرید.
اگر قبلا در فیلد بازاریابی بوده اید، یک مرحله جلوتر هستید و قسمتی از روش ها و خط فکری بازاریابی را آموخته اید. اما نمی توانید خود را دیجیتال مارکتر بدانید و هنوز راه زیادی در پیش دارید. این بازار درگیری های خاص خودش را دارد. پس درنتیجه مهارت های مخصوص به خودش را هم می خواهد. علاوه بر مهارت در بالا ذکر کردیم که ویژگی های شخصیتی خاصی را هم برای یک دیجیتال مارکتر موفق شدن نیاز دارید.
اگر جست و جوگر، خلاق، دارای روابط عمومی بالا، صبور و علاقمند به کار تیمی هستید، وارد این حوزه شوید.
اگر قصد دارید تبدیل به یک بازاریاب دیجیتال شوید، مراحل زیر را طی کنید:
۱- شرکت در دوره های مربوطه
برای ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ، باید با ابزارهای آن آشنا باشید تا ایده هایتان را به بهترین نحو اجرا کنید. در دوره های آنلاین و حضوری شرکت کنید تا به صورت جامع، آن ها را فرا بگیرید. راهکار دوم این است که روی مهارت خاصی تمرکز کنید و بعد از اینکه به بازار کار وارد شدید، مهارت های بعدی را یاد بگیرید.
۲- اپدیت بودن در اتفاقات این حوزه
این بستر روزانه درحال تغییر و اپدیت دادن است. بی خبری شما از جریانات آن به معنی عقب ماندن از خیلی هاست. مثلا ممکن است یک کمپین که قبلا بسیار تاثیرگذار بود، الان دیگر بی فایده باشد. حتی گاهی یک کمپین تبلیغاتی قدیمی، ایده ای می شود برای ساخت یک کمپین به روز و بسیار تاثیرگذار. پس باید دائما در حال زیر و رو کردن اخبار باشید و طرز فکر یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ را در خود جا بیاندازید.
۳- کارآموزی در شرکت های موفق
برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر خوب، اصلا نیاز نیست در صد تا دوره ی مختلف شرکت کنید. فقط باید عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید. بدین صورت که پس از یادگیری مهارت های اولیه، در نخستین فرصت وارد فضای کاری شوید. با این شیوه نقاط ضعف و قوتتان سریع تر بروز می کند. درنگ نکنید وارد بازار کار شوید تا از کارآموزی به یک متخصص تبدیل شوید.
سخن آخر …
در این مقاله آموختید دیجیتال مارکتر، کسی است که با ابزارهای دیجیتال مثل سایت، شبکه های اجتماعی و ابزارهای تحلیلی، به جذب و حفظ مخاطب می پردازد تا به سود برسد. این تخصص، جزو مشاغل پردرآمد و مهم در کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. پس اگر به دنبال کسب درآمد از این شغل هستید، راهکار های بالا را دنبال کنید تا شما هم به جمع فعالان این حوزه اضافه شوید.
پیشنهاد مطالعه : انواع کوچینگ را بشناسید
دیدگاهتان را بنویسید