اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار به وسیله افرادی که عموما در جامعه اثرگذار شناخته می شوند، انجام می شود. اصطلاح افراد تأثیرگذار، سال های اخیر در تمامی نقاط جهان، فراگیر شده و از آن ها استفاده هایی در زمینه تبلیغات می شود.
با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می شناسند و به کار می برند.
احتمالا می دانید که ابزارهای دیجیتال در زمینه بازاریابی دیجیتال در کشور ما بیشتر با اینستاگرام عجین شده است. مثلاً کمتر اصطلاحِ اینفلوئنسر تلگرام یا وبلاگ نویس اینفلوئنسر را می شنویم.
influencer marketing روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و بسیاری سازمان ها در حال برنامه ریزی و تهیه کمپین هایی دراین زمینه هستند. درادامه به بررسی کامل بازاریابی اثرگذار و گام های اساسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ
میزان اثرگذاری اینفلوئنسر مارکتینگ
برخلاف نقدهایی که به این شیوه بازاریابی وارد می شود، تا حد زیادی سبب رونق کسب وکارها شده است؛ زیرا این شیوه بازاریابی سبب دسترسی به گروه بزرگی از مخاطبان می شود، که نرخ تبدیل را بالا برده و جلب اعتماد می کند. همچنین دراین روش بازگشت سرمایه بیشتر خواهد بود و سبب برندینگ و افزایش آگاهی از برند می شود.
تبلیغات نامربوط، پاپ آپها (آگهی هایی که به هنگام بازدید از وب سایتی، ناخواسته ظاهر میشوند) دیگر توانایی متقاعد کردن مصرف کنندگان امروزی را ندارند؛ زیرا انتظارات نسل امروز، متفاوت از گذشته است. به عبارتی دیگر چنین روش هایی دیگر قابل اعتماد نیست و هر فردی پیش از آنکه بخواهند پول خود را صرف خرید محصولی کند، می بایست از کیفیت و کارایی آن در اجتماع اطمینان حاصل کند.
پس این افراد روی به اشخاص تأثیرگذاری آوردند که مورد احترام شان بودند و به آن ها در رابطه با پیشنهاد محصولات برندها اعتماد کردند. با زیر نظر قرار دادن روند کنونی به خوبی مشاهده می کنیم که ما، به جای اعتماد به تبلیغات سنتی، روی به شبکه های اجتماعی و دنبال کردن کسانی آورده ایم که به آن ها اعتماد داریم.
اینفلوئنسر کیست؟
به طور کلی، به افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی، وبلاگ و … مخاطبین وفادار زیاد جذب کرده و با تولید محتوا بر روی تصمیمات آن ها تأثیر می گذارد، اینفلوئنسر گفته می شود. همچنین آنها میت وانند نظر مخاطبینشان را نسبت به یک برند، کارکنان داخلی (مهندسان، مدیران، خریداران) و یا مشاوران خارجی خاص تغییر دهند.
نمونه های اینفلوئنسر مارکتینگ
- بررسی نمونه محصولات در اینستاگرام
- تولید ریلز یا کلیپ های کوتاه
- گنجاندن محصولات در محتوای خلاقانه
- به اشتراک گذاری نحوه فعالیت شرکت
- ارائه کد تخفیف منحصربه فرد
- در نظر گرفتن هدایا برای مخاطبین اینفلوئنسرها
- ترویج رویدادهایی که یک اینفلوئنسر یا برند شما در آن شرکت خواهند کرد.
- حمایت از اهداف اینفلوئنسرهایی که به جمع آوری کمک مالی برای افراد خاص مشغول اند.
استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق
اگر می خواهید اینفلوئنسر مارکتینگ را در سبد بازاریابی بگنجانید، نیاز به یک استراتژی حساب شده، دقیق و روشن خواهید داشت. بعد از تدوین مراحل استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقاً می دانید از اینفلوئنسر مارکتینگ چه توقعی دارید و یک فرآیند برای اندازه پیشرفت خود در طول مسیر خواهید داشت.
۱- تعیین هدف
برای آغاز هر استراتژی خوب، هدف نیاز است. به عبارتی زمانی که به فعالیت در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ فکر می کنید، باید تعدادی هدف در ذهن خود ایجاد کرده باشید. احتمالا می گویید که واضح ترین هدف، فروش است. اما باید بدانید که کار با اینفلوئنسرها می تواند برای برند شما بیشتر از ایجاد فروش در لحظه باشد. (دستیابی به بازار جدید، تسهیل تولید سرنخ یا …)
مهم ترین نکته در هدف گذاری، واقع بینانه بودن آن ها است تا در طول زمان قابل اندازه گیری باشد. به این ترتیب درآینده تحلیل درستی از نتایج خواهید داشت.
۲- نگارش کمپین براساس استراتژی
زمانی که مشخص شد از یک کمپین چه می خواهید، ادامهی استراتژی از روی آن توسعه می یابد. در طراحی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از مهم ترین عواملی که باید در نظر بگیرید، بودجه کمپین است. فراموش نکنید هزینههای این روش بازاریابی متفاوت است. از تحقیق، ارائه نمونه محصول گرفته تا تبلیغات ویژه برای عموم و هزینه برنامه ریزی، نیازمند هزینه های خاص خود می باشد.
یک روش متفاوت و به طور کلی مؤثرتر برای انجام کارها، برنامه ریزی کمپینی است که در طول زمان پایدار باشد. نمونه کامل آن را می توان در بسیاری از کمپینهای مد و فشن مشاهده کرد. در این حوزه، چیزی که نتایج بهتری به دست میدهد این است که قبل از راه اندازی کمپین برنامه تک تک کارهایی که باید طی کمپین انجام دهیم را مشخص کنیم. این مدت زمان کمپین ممکن است یک سال یا یک فصل باشد.
۳- تولید محتوای مشترک
در مرحله سوم نوبت به مدت زمان و تعداد دفعات انتشار محتوا (تعداد پست های روزانه، هفتگی یا ماهانه) می رسد. مشخص کنید که هر پست چه بگوید و چگونه محتوا در طول کمپین تکامل یابد. این کار توانایی برند و اینفلوئنسر را برای کار به عنوان یک تیم آزمایش می کند و پیامهای مؤثری را ایجاد می کند که متناسب با هدف شما باشد.
۴- اجرای کمپین
در زمان اجرای کمپین اشتباه ترین کاری که می توانید انجام دهید کنار کشیدن و واگذاری کار به اینفلوئنسرها است. باید صفحات اکسلی تهیه کنید که بتوانید تمام داده های ردیابی را در آن وارد کنید. همچنین می توانید از برنامه های اختصاصی برای این منظور استفاده کنید. همچنین باید واکنش به کمپین از سوی کاربران را دنبال کنید و از همه چیز اسکرین شات بگیرید.
۵- نظارت بر اثربخشی
مهم ترین گام همین بررسی میزان اثربخشی تبلیغات در هر کمپین است. این مرحله نشان می دهد آیا تمام تلاش ها نتیجه داده یا چه جنبه هایی بازهم جای کار دارند. انجام یک کمپین بدون اندازه گیری دقیق نتایج مانند دور انداختن نیمی از کار است.
سخن پایانی
اگر می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و برند خود را به افراد زیادی معرفی کنید، می توانید از این روش بازاریابی استفاده کنید. اما دو نکته را همواره در نظر بگیرید: ۱- پتانسیل تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر (قبل از کمپین) ۲- اثرگذاری مشاهده شده (بعد از کمپین). این موارد می توانند دیتاهای بسیار مهمی در رابطه با فرآیند کار به شما بدهند و کار را برای کمپین های بعدی آسان تر کنند.
مجموعه پاسیو دارای یکی از بزرگترین بانک های بلاگر ایران، می تواند با بهترین قیمت، کمپین هایی اثرگذار در زمینه فروش برای شما تهیه و اجرا نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید