اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ
از جدیدترین و موثرترین روشهای بازاریابی حال حاضر، می توان به بازاریابی تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرد. درمقاله دیگری تحت همین عنوان به بررسی کامل این نوع از تبلیغات پرداختیم و گام هایی اساسی برای شروع این روند پیشنهاد دادیم. در حال حاضر تقریبا تمام کسب و کارها، اعم از کوچک و بزرگ، از این استراتژی بازاریابی استفاده می کنند. تا با استفاده از آگاهی بخشیدن به کاربران، حضور خود را پررنگ تر به نمایش بگذارند. دراین مقاله قصد داریم به بررسی اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم.
امید می رود با مطالعه و به خاطر سپردن این تجربیات، بتوانید بودجه بیشتری را ذخیره کرده و در مسیر صحیح تری پیش بروید. چراکه اتخاذ استراتژی های مناسب، می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار
تفاوت بازاریابی تاثیرگذار با دیگر پلتفرم ها
در بازاریابی تاثیرگذار تمرکز اصلی بر روی افراد کلیدی، به جای تمرکز بر بازار هدف به عنوان یک کلیت است. در واقع به وسیله افرادی که روی خریداران بالقوه نفوذ دارند، به فعالیت های بازاریابی جهت داده می شود. زمانی این مفهوم اهمیت پیدا می کند که میان برندسازی برای یک محصول و ایجاد اعتماد میان مشتریان نیاز به برقراری تعادل باشد.
المان های مختلفی در بازاریابی تاثیرگذار وجود دارند که برندها باید از آن ها آگاهی داشته باشند و به دلیل عدم آگاهی از آن ها گاهی دچار مشکل میشوند. برخی از این اشتباهات که می تواند شما را از دستیابی به هدف کمپین تبلیغاتی خود دور کند، در زیر آورده شده است. مانند:
تعریف نامشخص KPI
اول از همه باید بدانید دلیل انجام این کار چیست و تمامی این هزینه ها برای رسیدن به چه هدفی می باشد؟ باید اینفلوئنسر مناسب صنعت خودتان را انتخاب کنید و معیارهای موفقیت در رابطه با فعالیتتان را کاملا دقیق بسنجید.
اولویت دادن تعداد فالوور بر تعامل
همیشه بالا بودن تعداد فالوور یک اینفلوئنسر به معنی سود بیشتر از دادن تبلیغات به این فرد نیست. نکته ای مهمتر از تعداد فالوورها وجود دارد که همان ارتباطشان با کسبوکار شماست. حتی گاهی یک تعداد کم فالور که به حرف اینفلوئنسر عمل می کنند، باارزشتر از چند میلیون فالووری هستند که حرف شنوی زیادی از اینفلوئنسر ندارند.
بی اطلاعی از روند کار اینفلوئنسر
انتخاب ابینفلوئنسر اشتباه، وقت و سرمایه شما را هدر خواهد داد. قبل از عقد قرارداد با اینفلوئنسر حتما باید تحقیق جامعی درباره جامعه مخاطبان او، تعاملات، نفوذ و تاثیرگذاری او و تجربه اش در زمینه همکاری با برندهای مشابه را به دقت مورد بررسی قرار دهید.
تمرکز روی معیار غلط
اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند مزیای بیشتری از افزایش فروش، برای کسب و کارتان به همراه داشته باشد. برای سنجش عملکرد باید معیارهایی مثل میزان مشارکت، آگاهی از برند، رشد فالورها و سرنخ های داخلی را در نظر بگیرید.
محل زندگی اینفلوئنسر
هماهنگی محل زندگی اینفلوئنسر با بازار هدف شما بسیار اهمیت دارد. پس بهتر است قبل از انتخاب اینفلوئنسر محل زندگی دنبال کنندگان او را بدانید و درمورد آن تحقیقاتی انجام داده باشید.
جنسیت مخاطبان
اگر می خواهید با کمک یک اینفلوئنسر محصولی را که مناسب بانوان است بفروشید، قطعا باید یک اینفلوئنسر خانم را انتخاب کنید و در نظر داشته باشید دنبال کنندگان او هم بانوان باشند. گاهی اوقات درصد بالایی از دنبال کنندگان اینفلوئنسر خانم در شبکه های اجتماعی، آقایان هستند.
فالورهای فیک اینفلوئنسرها
از اشتباهات اینفلوئنسر مارکتینگ عدم تشخیص فالورهای واقعی و غیر واقعی است. رایج ترین موضوع در انتخاب اینفلوئنسر واقعی بودن دنبال کنندگان آنهاست. پس بهتر است تحلیل و بررسی دقیق تری نسبت به تعداد واقعی دنبال کنندگان داشته باشید.
تشخیص فالوور فیک از فالوور واقعی کار سختی نیست، تنها کافی است ۱۰ پست آخر صفحه اینفلوئنسر را مشاهده کنید و نسبتی بین تعداد لایک ها با تعداد دنبال کنندگان اینفلوئنسر بیاندازید.
نرخ مشارکت پایین
یکی دیگر از اشتباهات رایج اینفلوئنسر مارکتینگ، در نظر گرفته نشدن نرخ مشارکت می باشد. یکی از نکات مهم انتخاب اینفلوئنسر نرخ مشارکت دنبال کنندگان اوست که از بررسی تعداد لایک ها و کامنت ها مشخص می شود.
پس حتماً به واقعی بودن لایک ها و کامنت ها،علاوه بر تعداد آن ها باید توجه کنید. Engagement Rate از بررسی نسبت تعداد لایک ها و کامنت ها و … مشخص می شود. فراموش نکنید در بررسی متوسط نرخ مشارکت، حتما به واقعی بودن لایک ها و کامنت ها، علاوه بر تعداد آن ها باید توجه کرد.
بی ربطی اینفلوئنسر انتخابی با کسب و کار
یکی دیگر از اشتباهات اینفلوئنسر مارکتینگ این است که اینفلوئنسر انتخابی شما به کسبو کار شما مرتبط نیست. ارتباط موضوعی بین محتوای شناخته شده ای که اینفلوئنسر با آن به شهرت دست یافته و زمینه کاری شما بسیار مهم و اثرگذار است.
دلایل اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ
با اینفلوئنسر مارکتینگ می توان مخاطبان و مشتریان بلقوه را بصورت غیر مستقیم ترغیب به خرید محصول کرد. اینفلوئنسر مارکتینگ مزایای زیادی برای کسبوکارها به همراه دارد که در این قسمت نگاه عمیق تری به مزایای آن خواهیم داشت:
افزایش آگاهی از برند
اینفلوئنسرها قصهی برند شما را برای فالورهایشان تعریف می کنند، مزیت شما را برای مشتریان بازگو کرده و باعث شناخته تر شدن شما می شوند. اساساً صحبت کردن راجع به برند شما در صفحات پرطرفدار شبکههای اجتماعی باعث گسترش برند و افزایش فروش می شود.
بهبود استراتژی محتوایی
اینفلوئنسرمارکتینگ یک فرصت طلایی برای زنده کردن پست های شما در شبکه های اجتماعی است. شما می توانید پست های اینفلوئنسرها را بازنشر کنید یا از فالوئرهای آنها بخواهید درمورد پستها و محصولات شما نظر بدهند.
دستیابی به سرنخهای باکیفیت
برندهای زیادی از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد سرنخ جهت جذب مشتری استفاده می کنند. کاربران معمولاً نسبت به محصولاتی که بلاگر موردعلاقه آن ها معرفی میکند، حس بهتری دارند. درنتیجه تمایل بیشتری برای خرید آنها دارند. علاوه بر این، برخی از انواع محتوا مثل نقد و بررسی می تواند برای مشتریانی که در مراحل میانی قیف فروش قرار دارند، بیشتر اثرگذار باشد.
مقرون به صرفه بودن
اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به بسیاری از کانال های تبلیغاتی دیگر به شدت مقرون به صرفه است. روش های دیگر به صورت مرتب نیاز به تزریق بودجه دارند. برای مثال، در تبلیغات گوگل ادز شما باید به ازای هر کلیک هزینه آن را پرداخت کنید؛ درصورتی که حساب شما شارژ نشود، بلافاصله تبلیغات شما ناپدید میشوند. اما در روش اینفلوئنسر مارکتینگ شما یکبار هزینه میکنید و درصورتی که از یک استراتژی درست برای آن استفاده کرده باشید، میتوانید تا مدتها از نتایج آن بهرهمند شوید. بررسی ها نشان می دهد برندها به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در این روش، بیش از پنج دلار درآمد کسب می کنند.
سخن پایانی
توجه به موارد ذکر شده دراین مقاله، به شما کمک خواهد کرد که یک کمپین بازاریابی تاثیرگذارِ موفق راه اندازی کنید. همیشه هوشیار باشید که نباید دست از یادگیری بردارید و به دنبال راههای جدید و موثرتر باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از کار خود بگیرید. این روش از بازاریابی، یکی از موثرترین و بهترین روشها در روزگار کنونی است. اما اتخاذ روشها و استراتژیهای نادرست، گاهی ممکن است نه تنها به رشد شما کمک نکند. بلکه باعث ضربه خوردن به شما بشود. پس مراقب باشید.
دیدگاهتان را بنویسید