ابزارهای آنالیز اینستاگرام؛ دریچهای به سوی پیشرفت
مقدمه
با ابزارهای آنالیز اینستاگرام برای اکانتهای بیزنس و کریتور میتوان نرخ رشد پیج در بخشهای مختلف را تحلیل و بررسی کرده و به میزان موفقیت استراتژی مدیر پیج پی برد.
بله، استراتژی! برای رسیدن به هر هدفی در زندگی یک استراتژی نیاز است. استراتژی به ما کمک میکند در مسیر اجرا از خطوط مدنظرمان خارج نشویم تا از هدر رفت هزینهها جلوگیری کنیم؛ اما یک استراتژی صِرفِ اجرای آن موفق نخواهد شد.
برای تخمین میزان موفقیت هر استراتژی لازم است در هنگام طی مسیر، هر از گاهی درنگ کنیم و به دستاوردهایمان تا نقطهی فعلی مسیر، نگاهی بیندازیم و در صورتی که نیاز است اصلاحیهای برای استراتژی خود صادر کنیم!
اینستاگرام هم دقیقا همین طور است. هر پیج اینستاگرام یک هدف دارد که برای رسیدن به آن مدیر پیج یک استراتژی تعیین میکند. هر استراتژی مدیریت پیج اینستاگرام که هدفش رشد واقعیست، مانند تمام استراتژیهای دیگر به چهار جزء اصلی نیاز دارد:
- هدفگذاری؛
- اجرا؛
- آنالیز؛
- اصلاح.
علاوه بر اینسایت اینستاگرام، دادهها و آنالیزهای مربوط به پیجمان را از ابزارهای دیگری نیز میتوانیم به دست آوریم. برخی از این ابزارها رایگان هستند و برخی پولی، برخی مخصوص دسکتاپند و برخی برای موبایل؛ اما هر چه که هستند همهشان برای رسیدن به حداکثر راندمانِ استراتژیمان به ما کمک میکنند. در این مقاله، تعدادی از بهترین ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام را در کنار هم بررسی میکنیم.
پیشنهاد مطاله : آموزش کار با اینستاگرام
کنکاش و اکتشاف در اکانت اینستاگرام
آنالیز اینستاگرام به اختصار، درک و تجزیهوتحلیل بازخوردهای داده شده به پستها و بهطور کلی اکانت اینستاگرام است که به شما کمک میکند تا از طریق تفسیر آمار، الگوهای عمومی و منحصربهفرد هر اکانت اینستاگرام را کشف کنید؛ برای مثال، در حالی که تعداد فالوورها یک معیار آماری محسوب میشود، نرخ رشد فالوور یک معیار تحلیلی است که از طریق آنالیز آمار فالوورها بهدست میآید.
آنالیز یعنی اتخاذِ تصمیمِ بهتر!
اگر برای راهاندازی یک اکانت اینستاگرام جدی هستید، باید آنالیز اینستاگرام را جدی بگیرید. متأسفانه پروفایلهای شخصی، امکان استفاده از ابراز آنالیز را ندارند و برای دسترسی به این امکان باید اکانت را به حالت بیزینس یا کریتور تغییر داد.
یکی از مهمترین و مفیدترین مزایای اکانتهای بیزینس و کریتور، دسترسی به گزینهی Insights و طیف وسیعی از آمارها جهت آنالیز است. تجزیهوتحلیل اکانت با استفاده از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام، یکی از بهترین روشهای شناسایی و درک دلایل شکستها و موفقیتهای حساب کاربری به شمار میرود و با بررسی دقیق آنها میتوانید بهترین تصمیمات را برای بهبود استراتژی حضور در شبکههای اجتماعی اتخاذ کنید.
فعال کردن اینسایت اینطور است!
همان طور که گفتیم برای استفاده از گزینهی اینسایت باید اکانت را به حالت بیزینس یا کریتور تغییر دهیم. پس از این مرحله، دسترسی به اینسایت اکانت بسیار ساده است. توجه داشته باشید که در حال حاضر، گزینهی اینسایت برای کاربران دسکتاپ در دسترس نیست و برای استفاده از آن باید اپلیکیشن اینستاگرام را روی موبایلتان نصب کنید.
برای استفاده از اینسایت، بعد از باز کردن اپلیکیشن این مراحل را انجام دهید:
- با لمس عکس پروفایلتان که در گوشهی پایین سمت راست واقع شده، وارد پروفایلتان شوید.
- گزینهی اینسایت در کنار منو و به شکل یک آیکون نمودار است؛ آن را لمس کنید.
در اینجا میتوانید اطلاعات مختلفی مانند ترکیب فالوورها، نرخ تعامل و… کل اکانت و همچنین نرخ تعامل پستها و استوریهایتان را مشاهده کنید.
ادمین اینستاگرام چه کاری انجام میدهد؟
بهترین ابزارهای آنالیز اینستاگرام (رایگان)
با توجه به تنوع و تغییرات گاهو بیگاه الگوریتمهای اینستاگرام، استفاده از ابزارهای گوناگون و رایگان آنالیز اینستاگرام کاملاً منطقی بهنظر میرسد؛ به همین دلیل، در ادامه ۹تا از بهترین ابزارهای رایگانی را معرفی میکنیم که میتوانند برای آنالیز اینستاگرام، بسیار سودمند باشند:
Square Lovin
این اپلیکیشن یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام محسوب میشود که میتوانید از آن برای آنالیز پستها و میزان Reach بهصورت ماهانه و حتی به تفکیک ساعت، روز، ماه یا سال استفاده کنید. بهعلاوه، این اپلیکیشن اطلاعاتی دریارهی اولویتها و علائق مخاطبانتان به شما ارائه میدهد و بهترین و بدترین زمآنها برای پست گذاشتن را هم مشخص میکند. Square Lovin همچنین با توجه به استقبال فالووهایتان، فهرستی از محبوبترین هشتگها و حتی فیلترهایی که در پستهایتان استفاده کردهاید را در اختیارتان قرار میدهد.
Pixlee
این اپلیکیشن هم یکی دیگر از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام به شمار میرود که از آن میتوان برای نظارت بر عملکرد پستها و بهبود محتوا استفاده کرد. Pixlee همچنین دارای قابلیت نشان دادن نتایج و آمارها بهصورت شکل و تصویر است که هر هفته، گزارشی از عملکرد پیج را ارائه میدهد.
به علاوه، میتوانید از دادههای اپلیکیشن برای یافتن و ارتباط با اینفلوئنسرها و یا مخاطبانی که دربارهی کسبوکارتان پست گذاشتهاند، استفاده کنید. از دیگر امکانات این اپلیکیشن، میتوان به ردیابی و ارائهی آمار جذابترین هشتگها و محتوای تولیدی اشاره کرد.
crowdfire
این اپلیکیشن بهعنوان یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام، قادر است گزارش و نمای دقیقی از نحوهی عملکرد اکانت بیزینس اینستاگرام شما، در یک بازهی زمانی خاص، ارائه دهد. شما میتوانید یکی از بازههای زمانی ۱، ۷، ۳۰ و ۹۰ روزه و هر بازهی دلخواه، تا حداکثر ۹۰ روز، را انتخاب کنید. علاوه بر این، این پلتفرم به شما امکان مقایسهی معیارهای متفاوتی مانند پستها، لایکها، Reach، فالوورها، نظرات، بازدید از پروفایل، کلیکها روی لینک ایمیل در بیو و دایرکتها را میدهد و در نهایت میتوانید عملکرد پیجتان را در دورههای زمانی متفاوت با هم مقایسه کنید.
Iconosquare
این اپلیکیشن به شما امکان میدهد که در کنار آنالیز اینستاگرام، برای برنامهریزی محتواهای تازه، استراتژی تعیین کنید و از نظرات و گفتههای کاربران دربارهی برندتان آگاه شوید. آنالیزهای Iconsquare شامل روندهای مربوط به نرخ تعامل، نرخ Reach یا دسترسی به پستها، نحوهی عملکرد پستها و استوریها و در نهایت آنالیز هشتگها و رقبای بالقوهی شما در اینستاگرام میشود. Iconsquare کاملاً رایگان نیست؛ اما امکان استفادهی رایگان برای دو هفته از آن وجود دارد و همچنین مجموعهای از ابزارها مانند آنالیز کامل پیج اینستاگرام را بهصورت رایگان ارائه میدهد.
Brand24
این ابزار، آنالیز شبکههای اجتماعی را برای همه قابل دسترس کرده است و با بخشی از امکانات آن قادر خواهید بود تا ارتباط کاربران اینستاگرام با پیجتان را گسترش دهید. Brand24 نظرات و گفتههای کاربران دربارهی پیج شما را جمعآوری میکند. همچنین میتواند هشتگهای متعدد مرتبط با کسبوکار شما را زیر نظر بگیرد و فهرستی از هشتگهای پرطرفدار را به شما تحویل دهد. مهمتر از همه، در جایگاه یکی از بهترین ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام، قادر است تا از دادههای کمیِ Instagram Insights، دادههای کیفی استخراج و به شما تحویل دهد.
Analisa
این اپلیکیشن یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ است که بر آنالیز اینستاگرام تمرکز دارد. Analisa نه تنها تمام دادههای مربوط به فعالیتهای اینستاگرام را در اختیار کاربر قرار میدهد، بلکه آنها را آنالیز میکند تا از اعداد به درک بهتری برسیم. Analisa یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام است که در ورژن رایگان، بسیاری از دادههای خام را در اختیار شما قرار میدهد؛ با این حال، اگر به آنالیز دقیقتری احتیاج داشته باشید، میتوانید طرح Premium آن را بخرید. شما میتوانید دو نوع گزارش متفاوت را از Analisa دریافت کنید
- گزارش اکانت: میتواند آنالیز دقیقی دربارهی پروفایل و فعالیت یک اکانت ارائه دهد.
- گزارشهای هشتگ: برای نظارت بر کمپینها کاربرد دارند.
SYLO
یک پلتفرم تأثیرگذار در میان ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام محسوب میشود که علاوه بر اینستاگرام، امکان آنالیز یوتیوب، فیسبوک و توییتر را هم فراهم میکند. اساس SYLO بر دادههای آن است. این دادهها، با ورود اینفلوئنسرها به پلتفرم SYLO و دادن امکان دسترسی به اکانتهایشان، ایجاد میشوند. به این شکل SYLO به نسبت سایر پلتفرمهایی که دادهها را از طریق اکانتهای شخصی جمعآوری میکند، دسترسی بسیار عمیقتری دارد. خروجی این اطلاعات، برای برندها بسیار مفید است و به آنها دید عمیقتری نسبت به کاربران و علائقشان ارائه میدهد.
SocialBook
این اپلیکیشن، دادههای اکانت اینفلوئنسرهای اینستاگرام، یوتیوب یا توییتر را آنالیز میکند و در اختیار کاربران قرار میدهد. اگرچه برای دسترسی به ویژگیهای پیشرفته به پرداخت حق عضویت نیاز است، دادههای طیف محدودتری از اینفلوئنسر در نسخهی رایگان نیز قابل مشاهده است.
Socialbakers
آخرین گزینهی ما در ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام، اپلیکیشن Socialbakers است. این اپلیکیشن آماری از محبوبترین پستهای اکانتتان را ارائه میدهد تا با تکرار الگوهای موفق، بازدید و نرخ تعامل پیجتان را افزایش دهید. اگر به ابزارهای پیشرفتهتری نیاز دارید، این ابزارها را هم در پلتفرم یکپارچهی Socialbakers خواهید یافت؛ با استفاده از ابزارهای این اپلیکیشن قادر خواهید بود تا بهصورتی هوشمندانهتر اکانتهایتان در شبکههای اجتماعی را مدیریت و پستها را برای تبلیغات اینستاگرام انتخاب کنید و در مجموع به درک کاملی از بهترین زمان انتشار پست و جامعهی مخاطب هدف کسبوکارتان دست بیابید.
تنظیمات اینستاگرام؛ از جزء تا کل
بهترین ابزارهای آنالیز اینستاگرام (غیر رایگان)
تجزیهوتحلیل اکانت اینستاگرام تنها به ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام محدود نمیشود؛ به همین دلیل، در ادامه ابزارهای پولی آنالیز اینستاگرام را بررسی میکنیم:
Later
این ابزار، یکی از ابزارهای آنالیز اینستاگرام با هدف بهبود استراتژی مارکتینگ کسبوکارها به شمار میرود. چیزی که این اپلیکیشن را منحصربهفرد میکند، ویژگی Linkin-bio آن است که به کاربران این امکان را میدهد تا پستهای اینستاگرامشان را به صفحههای خارجی مانند صفحات فروش محصول لینک کنند و پس از اتصال، آمار کلیکهای روی لینک و بازدید از صفحهی مقصد را به کاربر ارائه میکند و کاربر میتواند به این وسیله، میزان دقیق فروش هر پست را بهدست آورد. Later پکیجهای متنوعی به کاربران عرضه میکند که هزینهی ارزانترین پکیج، از ۹ دلار در ماه آغاز میشود.
Minter.io
یکی دیگر از ابزارهای غیر رایگان آنالیز اینستاگرام، Minter.io است. این اپلیکیشن اطلاعات و معیارهایی مانند رشد فالوورها، نرخ مشارکت پستها و پروفایل، محبوبترین فیلترهای عکس و… را بهصورت PDF در اختیار کاربران قرار میدهد. Minter.io یک دورهی آزمایشی رایگان ۱۴ روزه در اختیار شما میگذارد و پس از آن برای دریافت خدمات، بسته به امکاناتی که در اختیارتان قرار میگیرد، باید از ۹ دلار در ماه حق عضویت پرداخت کنید.
Smartmetrics
این ابزار بهصورت ساعتی، بیش از ۳۰ معیار مختلف را در استوریها، پستها و کلیت اکانت اینستاگرام شما آنالیز میکند و از آن میتوانید برای سنجش نرخ تعامل با فالوورها، مشاهدهی نرخ تعامل روزانه از طریق هشتگها و حتی پاسخها و ریاکتها به استوریهایتان استفاده کنید. گزارشهای Smartmetrics بهصورت اسناد CSV یا PDF قابل دریافت هستند و میتوانید آنها از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید. حق عضویت این اپلیکیشن هم از ۹ دلار در ماه آغاز میشود.
Hootsuite
این ابزار به شما امکان میدهد تا در سطحی گسترده، معیارهای اکانت اینستاگرامتان را آنالیز کنید. با Hootsuite میتوانید تعداد نامحدودی آنالیز را در دورههای مختلف تهیه کنید و از آنها برای تجزیهوتحلیل عملکرد کلی پیج کمک بگیرید. علاوه بر این، این اپلیکیشن به شما امکان میدهد تا گزارشهای آنالیز را از طریق ابزار Hootsuite dashboard بهصورت مستقیم با اعضای مختلف تیم برندتان به اشتراک بگذارید. هزینهی اشتراک این اپلیکیشن از ۱۹ دلار در ماه شروع میشود.
Iconosquare
این اپلیکیشن، ابزاری ایدهآل برای شرکتها و برندهایی محسوب میشود که چندین اکانت در شبکههای اجتماعی متفاوت دارند. با استفاده از امکانات پیشرفتهی Iconosquare، قادر خواهید بود تا استراتژی کلی اکانتهای شبکههای اجتماعی مختلفتان را تعیین و بهینهسازی کنید. برای استفاده از این اپلیکیشن باید حداقل ۲۹ دلار در ماه بپردازید.
Brandwatch
این اپلیکیشن خدمات متنوعی مانند رصد شبکههای اجتماعی، انتشار پستها، تبلیغات و البته آنالیز و مدیریت دادههای پیج مشتری را ارائه میکند و در بستر تمام شبکههای اجتماعی مهم از جمله اینستاگرام، فعالیت دارد. این برنامه اگرچه رایگان نیست، میتوانید برای یک دورهی آزمایشی ۱۴ روزه، از آن به رایگان استفاده کنید. Brandwatch دارای ویژگیهای تجزیهوتحلیل عمیقیست که شامل بیش از ۱۰۰ معیار سنجش اختصاصی برای فیسبوک و اینستاگرام و بیش از ۶۰۰ معیار سنجش عمومیست. از جملهی این معیارها میتوان به نرخ Reach، نرخ تعامل پستها و پیج، معیارهای جمعیت شناختی فالوورها و بازدیدها از ویدئوها اشاره کرد.
سخن آخر
همان طور که دیدید، ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام برای پاسخگویی به نیازهای مختلف ایجاد شدهاند. بعضی از این ابزارها رایگان نیستند؛ اما در کل، چه قصد افزایش نرخ تعامل پیجتان را داشته باشید یا بخواهید تعداد فالوورهای پیجتان را افزایش دهید یا حتی هشتگهای پرطرفدار را کشف کنید، استفاده از این اپلیکیشنها به شما کمک میکند تا با صرف کمترین هزینه، به هدفهای خود برسید. با یادگیری مفاهیم اولیه و نظارت بر نتایج این ابزارها، بهترین روشها را کشف میکنید و نقاط ضعف پیجتان را پوشش میدهید. آیا شما اپلیکیشن مهمی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام را میشناسید که ما آن را از قلم انداختهایم؟ شما کدام اپلیکیشن آنالیز اینستاگرام را ترجیح میدهید؟ به نظر شما استفاده از اینسایت به تنهایی برای طراحی استراتژی اینستاگرام کفایت میکند؟
دورهی کسب درآمد از اینستاگرام با بلاگری فروش + دورهی بلاگری بدون چهره
دیدگاهتان را بنویسید