۱۰ روش موثر دیجیتال مارکتینگ

اولین و مهمترین سوال ما این است که اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به زبان ساده دیجیتال مارکتینگ یک عبارت جامع است که همه کانالها و روشهایی که از طریق آنها میتوانید محصول و خدماتتان را از طریق دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت ترویج و تبلیغ کنید را در برمیگیرد.
در این مقاله به بیان روش های مختلف در زمینه دیجیتال مارکتینگ می پردازیم اما تشخیص اینکه از کدام یک از روشهای زیر برای تبلیغات دیجیتال استفاده می کنید کاملا بستگی به هدف و نوع مشتریان شما دارد.
پیشنهاد مطالعه : ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ
طراحی و توسعه سایت
داشتن سایت از الزامات راه اندازی اکثر کسب و کارهای اینترنتی است. اما منظور ما طراحی هر سایتی نیست و اینکه صرفا یک سایت داشته باشید کافی نیست. وقتی از طراحی سایت صحبت می کنیم منظور بالا آوردن هر سایتی نیست. حتما دقت کنید که سایت شما دارای استانداردهای بالای طراحی باشد و درحدی باشد که صرفا برای چند ثانیه فرد وارد سایت شما نشود و بعد به دلیل کند بودن سرعت و یا مفید نبودن محتوا سریعا از آن خارج شود. یک سایت باید این قابلیت را داشته باشد که یک کلیک کننده رندوم را تبدیل به یک کاربر دائمی کند. یک پایگاه مستحکم و قابل اتکا بسازید تا یک عمر کسب و کارتان را بیمه کنید.
فراموش نکنید که کاربر دوست دارد پیگیری شما و اهمیتی که به او می دهید را ببیند. پس با توجه به نیاز و علاقه مندی های کاربران سایت دسته بندی ایجاد کنید تا با صرف کمترین زمان بتوانند به هر آنچه می خواهند دسترسی پیدا کنند.(در رابطه با این موضوع در مقاله ای جداگانه تحت عنوان قالب سایت به صورت کامل صحبت شده است).
استفاده از موتورهای جستجوگر
بازاریابی با روش موتورهای جستجوگر به دو بخش تبلیغات در موتورهای جستجو و سئو سایت تقسیم می شود.
برای تبلیغات سایت گوگل بهترین راه است. زیرا گوگل محبوبترین مرورگر جهان است و با معرفی خودتان در این بستر می توانید بازدید کنندگان زیادی مرتبط با حوزه کاریتان که اصطلاحا به آن مخاطب هدف می گویند، دریافت کنید. شاید برای شما هزینه هایتبلیغ در گوگل بسیار بالا باشد در این حالت من به شما دومین راه حل یعنی سئو را پیشنهاد می کنم.
سئو سایت سبب می شود در نتایج اولیه گوگل دیده شوید. اما این کار بسیار پیچیده است و بهترین کار یادگیری اصولی روش انجام آن است، زیرا اگر جایی از کار را اشباه پیش بروید ممکن است برعکس عمل کند و به سایت آسیب برساند. شاید نیاز باشد هزاران کار انجام دهید تا سایت شما در صدر نتایج نمایش داده شود.
هدف از بازاریابی موتور جستجوگر این است، وقتی مخاطب برند، محصول یا خدماتی که ارائه می دهید و حتی هر لغتی که مرتبط با آن است را جستجو می کند، سایت شما در نتایج گوگل لینک های ابتدایی باشد.
پیشنهاد مطالعه : ۸ تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ

مزایا و معایب موتور جستجوگر
وقتی برند شما در نتایج سرچ دیده شود، این تصور در ذهن افراد ایجاد می شود که حتما شما اعتبار خوبی دارید. اما سختی این روش الگوریتم گوگل و محتواهای موجود در آن است که مدام درحال تغییراند و همگام شدن با آن ها مشکل خواهد بود.
استراتژی تولید محتوا در مرحله نخست قرار دارد. نقاط کلیدی جستجو کنید تا دریابید، مردم چه چیزی را بیشتر از همه جستجو میکنند.
تولید محتوا
این روش هم با استفاده از موتورهای جستجو صورت می گیرد. بدین منظور اول از همه مشتریانتان را با جزئیات بشناسید و سلیقه آن ها را درنظر بگیرید. در بازاریابی محتوا ابتدا شناخت کاملی از مشتریان بدست می آید.
سعی کنید جواب این سوالات را پیدا کنید : مخاطبان چه چیزهایی را دوست دارند؟ به دنبال چه موضوعاتی هستند؟ چقدر زمان می گذارند تا به جواب سوالشان برسند؟هر چه این شناخت بیشتر شود، نوشتن استراتژی تولید محتوا راحت تر خواهد بود و درنتیجه نوشتن محتوا، با چهارچوبی اصولی انجام می شود.
بازاریابی محتوا یعنی تولید و پخش محتوا به صورت متن، عکس و… است. پس اگر شما فروشنده هستید و ارتباط مستقیم با مشتری دارید، محتوا می تواند پست های سوشال مدیا، مقالات و ویدئو های سرگرم کننده باشد.
پیشنهاد مطالعه : بازاریابی درونگرا و برونگرا
مزایا و معایب تولید محتوا
تصور کنید به جای اینکه با تبلیغاتی که خیلی چهارچوب رسمی و بی روح دارند مخاطب را جذب کنید می توانید او را شیفته خرید محصولتان کنید. یعنی احساس نیاز را از طریق محتواهایی که تولید می کند در فرد ایجاد می کنید و او این تصور را دارد که محصول شما برایش سودمند است. حالا اگر این محتوا سرگرم کننده هم باشد دیگر گل را زده اید.
از معایب این روش بازار بسیار رقابتی آن است که تولید محتوا را سخت می کند. برای اینکه بازاریابی محتوا برایتان موثر واقع شود باید از محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید که همه ی نیازهای مشتری تان را در نظر بگیرد.
بازاریابی از طریق ویدئو
ویدئو از بهترین روش های جذب مخاطب است زیرا ارتباط برقرار کردن افراد با برند شما می تواند آن ها را تبدیل به مشتری های دائمی کند. حتما روزانه تیزرهای تبلیغاتی زیادی را می بینید که هزاران نفر دیگر مثل شما هم آن را دیده اند. در ویدئوها می توان یک پیام را در ذهن مخاطبان تا مدتی طولانی نشاند. به بیان ساده تر، اطلاعات زیادی در مدت زمان کم منتقل می شود. هرچه پیام صریح تر و کوتاه تر باشد بیشتر در ذهن مخاطب می ماند.
شبکه های اجتماعی
نقش پررنگ شبکه های اجتماعی امروزه دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. اکثر ما حداقل در یکی دو تا از آن ها عضو فعال هستیم. همین موضوع سبب حضور برندها در شبکه های اجتماعی به منظور درارتباط بودن با مخاطبان شده است. بازاریابی با این روش از طریق افیلیت مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ انجام می شود.
Affiliate Marketing: این سبک از دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی معرف شناخته می شود. شما باید از صفحات مشهور و بلاگر ها بخواهید شما را معرفی کنند.
Influencer : بدین منظور فردی را بیابید که حوزه کاری اش با شما ارتباط داشته باشد و دنبال کننده های زیادی نیز داشته باشد. سپس از آن ها می خواهیم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به معرفی برند ما بپردازند.
در کشور ما بیشترین بازده در این روش برای اینستاگرام است.
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اصول بازاریابی دیجیتال به زبان ساده
تبلیغات بنری در سایت
شرکتهای مختلفی در ایران برای شما این کار را انجام می دهند. این کار بیشتر جنبه برند سازی دارد (در مقاله سئو و برندینگ به طور کامل به بحث برندینگ پرداخته شده است). این روش نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد اما در دراز مدت افزایش فروش را به دنبال دارد. اما تبلیغات بنری بیشتر برای معرفی کمپین ها استفاده می شود.
یک راه دیگر تبلیغات همسان است بدین صورت که بهترین مطلب شما در سایت که مانند یک خبر است ، در زیر پست های سایت های پربازدید به عنوان پیشنهاد مطالعه داده می شود و فقط در ازای کلیک مخاطبان روی آن از شارژ شما کم می شود.
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ به منظور خبرسازی در سایت های پر بازدید انجام می شود. مگر می شود ده سایت خبری شما را همزمان معرفی کنند و شما به عنوان یک برند خوب مطرح نشوید؟ لینکی که این سایت ها به شما می دهند سیل عظیمی از کاربران را به سمت شما سرازیر می کند و حتی بر روی سئوی سایت هم تاثیر می گذارد.
سایت ها و شرکت های بسیاری وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می کنند و حتی پکیج های آماده کرده اند که با خریداری آن ها می توانید رپورتاژ چند سایت معتبر را به صورت یکجا داشته باشید.
وایرال مارکتینگ
دراین روش سعی بر این است، روشی برای وایرال شدن برند پیدا کنید. اگر با این روش به نتیجه رسیدید شما مسیر را پیدا کرده اید و بقیه موارد را کنار بگذارید. رسیدن به یک ایده ی وایرال کار آسانی نیست. تصور کنید تبلیغ شما وایرال شده و بدون اینکه کاری انجام بدهید درحال پخش شدن در سرتاسر فضای مجازی است. حتی گاهی خود شما هم این نوع پست ها را در اینستاگرام دیده و برای دوستانتان ارسال کرده اید.
تبلیغات نمایشی
طراحی بنر شبیه به تبلیغات چاپی است که در مجله ها وجود دارند. تفاوت این روش در تبلیغات آنلاین است و شما باید از ناشران بخصوصی که مشتری های شما را می شناسند، برای پخش استفاده کنید. یک تبلیغ باید طبق برنامه بهینه سازی شود و پس از آنالیز، توسط الگوریتم اتوماتیک به کار گرفته شود.
مزایا و معایب
از مزایا این روش قابل تکرار بودن آن است و شما می توانید چندین بار این تبلیغات را به مشتریان خود نشان دهید.
و به دلیل قطعه بندی آسان آن ها، میزان بازدید در زمان واقعی قابل اندازه گیری است.
اما مشکلی که تبلیغات نمایشی دارند با مشتریان است. اصطلاحا می گویند افراد “کوری تبلیغاتی” دارند. یعنی آنها تبلیغات را رد می کنند و روی محتوا تمرکز کنند.
اما این مشکل هم راه حلی دارد. سعی کنید با استفاده از ترفندهای تاثیرگذاری متن، بازدید بنرهایتان را به حداکثر برسانید.
اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید، میتوانید به ناشران خصوصی برای تبلیغات مستقیم روی سایتشان نزدیک شوید.

بازاریابی با تلفن همراه
این نوع بازاریابی به گستردگی همه بخش های دیگر دیجیتال مارکتینگ است. هرکاری که با دسکتاپ انجام می دهید می شود، اما آن را روی موبایل قابل استفاده می کند. تبلیغات و ارسال پیام ها متنی، همچنین استفاده از اپ های پیام رسان نمونه هایی از این موارد است. اگر مخاطب هدف شما قشر جوان جامعه هستند این نوع بازاریابی پیشنهاد می شود.
مزایا و معایب
مزیت مهم این روش دردسترس بودن موبایل در دست همگان است پس موبایل مارکتینگ می تواند مخاطب زیادی را به سمت کسب و کار شما جذب کند.
اما عیب این روش فضای بسیار کمی است که برای بازی ها و ایده های خلاقانه روی تلفن خواهید داشت. زیرا تبلیغ موبایل کلیک پایینی دارد. زمانی که مردم با موبایلشان کار می کنند دوست ندارند با بازاریابی تمرکزشان را از دست بدهند.
اگر سایتی دارید که نسخه موبایل برای آن طراحی کرده اید، حتما چک کنید تا نسخه موبایل آن رسپانسیو باشد.
شبکه های اجتماعی
این شیوه دیجیتال مارکتینگ از گذشته تا حال مورد توجه بازاریاب ها بوده است اما اخیرا خیلی بیشتر از قبل به آن پرداخته می شود. اکثر برندهای بزرگ به سوی فروش در شبکه های اجتماعی رفته اند. مهمترین شبکه اجتماعی حال حاضر برای فروش و بازاریابی اینستاگرام است.
مزایا ومعایب
مهم ترین مزیت آن برندسازی است. وقتی شما دنبال کننده های زیادی داشته باشید، همین نشان دهنده پرطرفدار بودن برند شماست. یک استراتژی در شبکههای اجتماعی خود داشته باشید تا شناخت مردم از برندتان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.
همچنین بدون شبکههای اجتماعی، دسترسی به افراد خارج از حلقه مشتریهای وفادار، دشوارتر است.
مضوع دیگر نرخ تبدیل است که اینستاگرام نسبت به روش های دیگر نرخ تبدیل بالاتری دارد. فقط کافیست یک تصویر فوقالعاده از محصول به مخاطب نشان دهید و او را تحت تاثیر قرار دهید.
اما اگر برند شما در حوزه مخصوصی فعالیت میکند که جامعه هدف آن محدود است، شبکه های اجتماعی به درد شما نخواهند خورد. تصور کنید چند نفر از ما در اینستاگرام به دنبال قطعات هواپیما هستیم؟
بازاریابی با ایمیل
به ازای هر هزار تومانی که برای این روش هزینه کنید، میتوانید انتظار داشته باشید ۵۱ هزار تومان بازگشت سرمایه و سود داشته باشید. همچنین ایمیل مقرون به صرفه ترین روش تبلیغ محصولات است.
مزایا و معایب
در این روش پیام شما با سرعت بالایی به کاربر می رسد، پس در لحظه وارد دنیای شخصی مخاطب می شوید و روی او تاثیر می گذارید. با ایمیل می توانید مشتریانتان را تقسیم کنید و محصولات متمایزی برای انواع مشتری ایجاد کنید. بدین معنی که مثلا کالاهای زنانه را به مشتریان خانم و کالاهای مردانه را به مشتری مرد خود ارسال کنید.
اما مشتریان می توانند شما را بلاک کنند و دیگر از سمت شما ایمیلی دریافت نکنند.
نتیجه گیری
دیجیتال مارکتینگ مفهوم بسیار گستردهای است که تمامی اقدامات مرتبط با بازاریابی از طریق اینترنت و فناوریهای الکترونیکی را در برمیگیرد. اما از یاد نبرید که هر اقدامی برای همه کسب و کارها مؤثر مثمر ثمر نخواهد شد و بدون برنامه نمیتوان راه به جایی برد، پس باید بررسیهای لازم را برای تعیین یک استراتژی دقیق تنظیم کرد.
دیجیتال مارکتینگ نیاز به پیگیری مستمر دارد و با راهکار درست می توانید در مدت کوتاه به سرمنزل مقصود برسید.
شغل ها و وظایف دیجیتال مارکترها چیست؟ اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید